Bezoek aan de Speeltuin van het Ditan Park in Peking: de Botsauto’s

Gepubliceerd op vrijdag 2 oktober 2009 door Tycho

botsauto_ditan_park_peking_1

Die dag verdwaalde ik tussen mooie dingen door in de speeltuin van het Ditan Park in Peking. Het was zo’n schone ouderwetsche speeltuim moet toestellen uit de jaren zestig en zeventig. Een paradijsje dus en vandaag het eerste deel met enige prachtige benzinegestookte botsauto’s in het verste hoekje van de tuin. De mevrouw op haar bank was hoofd kaartverkoop maar er was gelukkig niemand en, dank hoor, ze liet mij rustig bezig met mijn camera.

botsauto_ditan_park_peking_2

Een bloedmooi exemplaar, denkelijk half jaren zeventig, hemels blauw met nog echte botsveren tussen de botsbumper en de carosserie. Het schaap op de neus is een beroemd Chinees tekenfilmfiguur van vandaag en is dus later opgeplakt. Geen gordels om bezoeker te beschermen en een keihard groot stuur zonder stootkussen. Ach, die tijden toch, toen mocht dat nog allemaal en geen mens hoor werd er een minuut minder van. Botsauto’s vandaag hebben kreukelzones, strax ook nog een early warning lane system met electrische schokken door bestuurder’s aars en esp.

botsauto_ditan_park_peking_3

Die andere vrouw deed daar ook iets. De nummer 5 is duidelijkwijze in verleden wild gebruikt. De zwarte rubberstrepen, zelfs boven het cijfer, duiden op een leven vol leed. Maar weet, leed doet groeien, maakt mooier, haalt het allermooiste boven in een ding. De auto bewijst maar weer, wat geen klappen krijgt bestaat niet. Het roest in de velgen, de half versleten banden, ze zijn prachtig want bewijzen dat het kreng Gereden heeft! Die luchtuitlaat achter is een echte, we spreken immers een benzinemotor en niet zo’n electrisch ding waar men die op dicht plaatwerk plaatst om snelheid te laten lijken.

botsauto_ditan_park_peking_4

Modernere auto’s zonder nummer, denkelijk eind jaren zeventig of misschien wel begin tachtig. De stootstrip is langs de wielen doorgetrokken in plaats van alleen voor en achter zoals bij nummer 5. Het maakt het rijden makkelijker voor mens en machine, de voorwielen immers kunnenĀ  bij sturen nooit meer in het niets verdwalen. Het avontuur, ach toch, allemaal verdwenen, blijkt ook uit die batterij lichten rond de motorkap. Nummer 5 heeft geen enkele lamp, wat kan het diens bestuurder ook schelen waar hij uitkomt? Toen ging het om snelheid alleen, records breken met die kar, desnoods rechtdoor alleen en tot het einde in het duister.

botsauto_ditan_park_peking_6

Kijk kijk. Zo moet ik nog wel even doorgaan. Rubber stootkussen op het wiel, gordels en het allerergste die kussens op de stoelen. Godverdomme! Ja, echt hoor en dubbel dwars, dit zo gaat toch nergens meer naartoe? Comfortabel op je aars hangen in een racewagen? Tegenstelling in termen! Geblokte vlaggetjes aan de zijkant, alsof het ding vanzelf de streep wel haalt. Doen ze ook wel hoor, tegenwoordig, de racer kan net zo goed in de pit een peukje roken want zijn kar komt er toch wel. De deurgreep is ook zo’n typische van vandaag, geen deur daar maar wel een greep. Die Is Niet Nodig!!! Wel, ik zou het van de daken willen schreeuwen.

botsauto_ditan_park_peking_7

Gelukkig blijft iets bij het oude: een heerlijke tweetakt achterin de blauwe auto die ik niet kan duiden met een nummer omdat hij er geen droeg. De boel is mooi stoffig en geroest wat mij de leeftijdvan het wagentje bijna twee jaar terug doet raden. Betekent dit hoop? Neen neen neen, de ellende, is pas net begonnen.

botsauto_ditan_park_peking_8

Een gele van hetzelde type. Een gele de wip, benne die racers soms een stel banen bij mekaar die maar wat doen op hun baan? Vergeven een beet: het apparaat ziet sporen van veel gebruik en krijgt daardoor warempel een ruig gezien. Toch kan het niet hoor, die wufte kapjes over de hoofdlichten, het kleffe kroontjeslogo boven een namaakgrilletje met richtingaanwijzers naast. Die laatsten, wanneer gaf de man tijdens zijn racerij ooit richting aan? Zodat de opponent Daar Rekening Mee Kan Houden Bij Het Inhalen?

botsauto_ditan_park_peking_91

Die pijpjes, moeten de uitlaten wezen zeker terwijl de lucht echt uit de twee zwarte gaten stoomt. Opleuking op een racewagen is uit de boze, het gaat altijd ten koste van de snelheid in bocht en op het rechte stuk. Weer een batterij lampem die samen wel meer moeten wegen dan het hele dragende deel van nummer 5. Net nog gaf ik deze auto enig krediet door de zwarte vegen op zijn voor maar dat is door deze maagdelijke velgen direct weer ingetrokken.

botsauto_ditan_park_peking_92

Nog een keer hoe het wel moet, de nummer 5. En wat een schoonheid het is, sterft er maar in!


Reageer op dit bericht