Bezoek aan de Zhihua Tempel in Beijing

Gepubliceerd op dinsdag 26 april 2011 door Tycho

zhihua-tempel-beijing-1

Welkom Beste Lezer bij dit verslag van Mijn Bezoek aan de Zhihua Tempel in Beijing. De tempel ligt verscholen in een een hutong complex juist ten noorden van Jinbao Jie, een zijstraat ten westen van de oostelijke Tweede Ringweg. Op de eerste plaat de kleine toegangspoort naar de tempel, nu naar binnen!

zhihua-tempel-beijing-2

De Bell Tower met een bronzen bel van 1.6 meter hoog, 9 centimeter dik en dia 1.05 meter. Recht tegenover Drum Tower die verder eender ziet met in plaats van een bel een trom van binnen. Op gezette uren op de dag speelden de torens saam hun muziekale spel, saam met tientallen andere Drum en Bell Towers door de stad en door heel China.

zhihua-tempel-beijing-3

De Zhihua tempel werd in 1443 tijdens de Ming Dynasty in opdracht van de machtige eunuch Wang Zheng, directeur van het ‘Rituelen Supervisie Departement’ van keizer Yingzhong. Het departement was verantwoordelijk voor het correct naleven en plannen van de millioenen rituelen van keizerlijk paleis.

De boeddhistische Zhihua tempel echter was geheel voor eigen gebruik van Wang Zheng, hij eerde er zijn voorvaderen en pochte met zijn rijkdom. Na de val van keizer Yingzhong was het ook snel gedaan met Wang Zheng, onder mysterieuze omstandigheden stierf hij met zijn hele familie bij. De tempel bleef staan, alleen het beeld van Wang zelve werd afgebroken.

De tempel bestaat uit twee poorten en vijf hallen. De gebouwen liggen in een as van zuid naar noord. De drie grootste hallen liggen recht op de as, de twee kleinere aan weerszij. De toegangspoort op de boofste plaat is de eerste poort. Op de plaat hierboven de tweede poort, de Zhihua Men, een daar binnen vond ik een aardige verassing.

zhihua-tempel-beijing-4

Aan de muren platen van diverse hoogwaardigheidsbekleders die in de jaren de tempel bezochten. Daar ook ons eigen Balkenende, Bot en toenmalig ambassadeur De Heer tijdens het bezoek van Balkie en Botje aan Beijing in 2004. Links nog een ambtenaar. De heren lachen om een grapje, maar wie maakte het?

zhihua-tempel-beijing-5

Vlakbij de platen een drie delig kamerscherm, geschilderd op haast doorzichtig perkament. De zon geeft de schilderingen zeer levendige kleuren. Het scherm werd geschilderd rond 1700 en is dus hoorlijk wat jonger dan de tempel.

zhihua-tempel-beijing-6

Voor doorstomen naar de eerste grote hal eerst een blik op de twee zijhallen. In veel tempels in Beijing zijn daar teeg kleine museumpjes van gemaakt die eigenlijk het leuxte zijn van het hele tempelgebeuren. Ook dit keer was het weer raak in de Great Wisdom Hall met een tentoonstelling van Mao schildjes ter ere van het 90-jarig bestaan van de Chinese communistische partij (1921-2011), hoera.

zhihua-tempel-beijing-7

Een blik op het binnenste van het museumpje. Recht voor de ingang een gastenboek waar bezoeker zijn naam kon schrijven, dat heb ik netjes gedaan. Zie het plafond. De hele tempel is van hout gemaakt. De Zihua Tempel is de ‘oudste nog bestaande originele houten structuur uit de Ming Dynasty in de oude stad’. Yep en jawel en dat is indeed zeer bijzonder.

De meeste vergelijkbare structuren uit periode zijn al tien keer door brand getroffen en elf keer opnieuw opgebouwd. Bij andere tempels gaan de bordjes vaak zo (voorbeeld): “Deze XX-tempel werd voor het eerst gebouwd in 1400, in 1450 door brand verwoest, in 1500 weer opnieuw opgebouwd, in 1550 door brand verwoest, en zo gaat dat door soms heelmaal tot in de jaren ’80 toen het kennelijk opeens uit was met de branden. Veel houten structuren zijn in de loop der heropbouwen boofdien ook vervangen door steen.

zhihua-tempel-beijing-8

Een doos met fraaie Mao-schildjes in diverse maar immer glimmende kleurpaletten. De meeste schildjes stammen uit de tijd van de Culturele Revolutie toen de verering van de Grote Roerganger zijn hoogepunt beleefde. De schildjes werden gegeven aan hen die zich het keibeste hadden ingezet voor het welzijn van de communistische partij, aan modelarbeiders en noeste kaderleden. De schildjes zijn nudertijd zeer gewild bij verzamelaars, goede en zeldzame exemplaren doen tot duizenden yuannen.

zhihua-tempel-beijing-91

Flux door naar de eerste hal! Het is de Zhihua Hall, in de hal drie grote boeddhabeelden geheel gemaakt van hout. De beelden stammen uit de tijd van de bouw van de tempel en zijn gemaakt van extra fijne tropische houtsoorten uit de provincie Yunnan, duizend kilometers ten zuidwesten van Beijing. De tocht ging per schip over de rivieren en per muildierkaravaan.

zhihua-tempel-beijing-92

Van de dikke mevrouw rechts mocht ik absoluut geen platen platen. Ze was heel streng en wees met haar vette vingertjes op een bewakingscamera. Nu goed!, de tempel was zo fraai dat ik maar eens luisterde. Deze ene plaat mocht nog net, ik moet wel platen van heelmaal onderaan de trap. Het sfeertje in de tempel was zowiezo wat gespannen, erg veel camera’s en bewaking, buiten voor de deur zelfs twee bewakers met oortjes en walkie talkies die bezoekers scherp in de smiezen hielden. Vreemd toch, een tempel moet ontspannen, rust geven aan de drukke ziel. Instet stond ik door het gedonder allemaal nog strakker dan normaal! Zie ook het fraaie werkje aan het plafond, niet van hout maar gemaakt van marmer. Het stamt uit 1700.

zhihua-tempel-beijing-93

Verder naar het noorden recht achter de Zhihua Hall de tweede en de grootste hal van de tempel, de enorme Rulai Hall met twee verdiepingen en gelukbrengende schildpadbeelden voor met grote stenen op hun rug waar vroeger boeddhistische inscripties waren te lezen, gehakt in het marmer. De texten zijn door de honderden jaren weer en wind verdwenen. Zie links naast de schildpadpilaar de boom, rechts van de boom een koperen leeuw.

zhihua-tempel-beijing-94

De leeuw kreeg juist op dat moment een liefhebbende poetsbeurt. De doek door de manen tot het dier weer lekker glom. De schoonmaaxter draagt een pasje rond haar nek met haar naam en functiebeschrijving. Op het leeuwenbeeld een bord, in het Chinees en ene in het Anglais: geen platen! De leeuw mag absoluut niet op de plaat, het dier krijgt daar schrik van en met die leeftijd voor je het weet me nog een hartaanval toe. De leeuwenbeelden dienen ter bescherming van de tempel maar teeg moeten de leeuwen beschermd tegen een onschuldige plaatgraaf, wat een degradatie voor de koning der dieren. Zie de boom rechts, het is een hele oude, zo schreef:

zhihua-tempel-beijing-95

Beroemd ook, een hele meneer deze boom.

zhihua-tempel-beijing-96

Wat een geweldige architectuur! Ook de grote hal is geheel van hout gemaakt met een buitgewoon ingewikkeld staketsel van lange planken en stammen. In die vroeger tijden keek Wang Zheng vast triomphantelijk uit over zijn tempeltje van het balkon. Ha!, voor hoogmoed komt de val. Net als alle machtige palladijnen had hij veel vijanden gemaakt, toen zijn beschermheer wegviel was zijn speelleventje voorbij.

zhihua-tempel-beijing-97

In de Rulai Hall was platen streng verboden. Ik raakte licht geïrriteerd door het gelazer, een irritatie die nu tijdens dit schrijven plots weer terug komt. Diep ademhalen en lachen maar naar de wereld. Ik mocht zelfs niet van buitenaf naar binnen platen, een vinnig vrouwtje was heel erg duidelijk. Boofstaande plaat is stiekum geplaat toen zij even beeg was met een Chinese toerist.

Ik vertel U wat er binnen is: drie grote houten boeddhabeelden, nog veel groter dan in de vorige hal. Verder het centrum van het verzet van de tempel; in de muren zijn 9.999 vierkante gaten gemaakt waarin 9.999 piepkleine boeddhabeeldjes in staan. Erg indrukwekkend het was, de beeldjes staan tot heelmaal het plafond. Verder in oude stoffige laden nog oudere boeddistische manuscripten. Maar om dat allemaal te zien moet U zelf gaan kijken!

Dan nu was het tijd geweest voor een onmiddelijke gang naar de derde hal, de Dabei Hall. Kleiner dan de Rulai en het sluitstuk van de zuid-noord as. Het mocht die dag niet zo wezen want de Dabei Hall was nog immer onder restauratie. Drie jaar her was ik ook al eens in deze tempel, toen zonder camera door een rare saamloop van zaken. Tijdens dat bezoek was de Dabei ook al onder restauratie. Veel werk zeker, ik kom over drie jaar wel weer eens terug.

zhihua-tempel-beijing-98

Richting uitgang vond ik nog deze Haier airconditioning met het oude logo. Een bruin jongetje en een wit jongetje eten saam een ijsje in hele kleine zwembroekjes. Toen Haier nog alleen in China zijn waar verkocht kraaide geen Chinees naar het tekeningetje, zo onschuldig. Maar toen Haier begon met exporteren werd dat wel anders. Westerse consumenten lachten zich een aap of beschuldigden Haier van pedofilie, of allebei. Haier veranderde wijslijk het logo.

zhihua-tempel-beijing-99

Nog een laatste blik op het hoofdgebouw en toen was het tijd elders te gaan wezen. Ondanks enig gelazer her en der toch een prachtige plaats. Het gebouwtje links is de WC.

Binkort weer een verslag van een bezoek aan iets.

Reageer op dit bericht