Bezoek aan een Verlaten Wegenbouwmachinesdumpplaats in China

Gepubliceerd op maandag 27 december 2010 door Tycho

Picture 090

Hoog in bergen noord van Beijing voorbij Huairou richting de Wilde Muur is twee jaar her een nieuwe asphaltweg aangelegd. De wegenbouwmachines zijn achtergelaten op een  bij de bouw gebruikte zandopslagplaats.

D’oude werkers van metaal waren op en het was te duur om alles weer naar benee te halen, de machines bleven dus waar zij waren; hoog hoog in de bergen. Daar wachtten zij, twee jaar lang op mij. Een verkenning met graafmachines, bulldozers, vrachtwagens, botenmixers en andere machinerij.

Picture 091

De eens machtige machines staan weerloos in de open lucht. De winters zijn koud in de bergen met mintemps van -25 of erger, de zomers heet met plustemps van 40, en immer een harde wind. Weinig regen, dat is een geluk, dus roest maakt weinig kans. De schade toch viel tegen, bij veel voeruigen was het glas verdwenen, vermoedelijk uitgesloopt door lokale doprelingen voor hun hutjes.

Picture 092

Die dag kreeg een blauwe lucht met wat sliertgewolk, zoals U wellicht kan zien, Beste Lezer, zijn de platen niet van vandaag of gisteren. Ha kerstmis!, een rustige tijd om mijn plaatarchieven eens door te lopen, dan vind men nog eens een keertje wat.

Picture 094

De platen daten van begin oktober met dagtems tot 22 graden, tijdens deze zelfde reis door de bergen kwam ik later een Europees Alpendorp tegen.

Picture 096

Bedieningspanelen, immer fraai, met de betonspetters d’r nog op. Machien dient voor verdikking of verdunning, naar noodzaak, van betonmix.

Wegenbouwers gebruiken beton voor het verstevigen van de wangen van een weg, soms als onderlaag onder het asphalt, en natuurlijk voor bruggen. De wangen van een weg mogen niet keigewapend zijn, een auto zou bij ongeluk anders uit mekaar spatten, de wang van een weg moet juist licht meegeven.

Een brugpeiler echter moet zo hard als diamant wezen, het ding moet nog eeuwen de waterdruk weerstaan. Beton dus, heeft voor verschillende doeleinden een verschillende dikte. Betonmix, het spul komt in zakken of direct uit de betonmolen, is altijd ongeveer even dik. Daar komen de betonverdunnings-verdikkingsmachines kijken.

Picture 098

Een kleine vrachtwagen van Forland. Het merk valt onder de kolos Beijing Auto Industry Corporation, uit Beijing indeed. Andere merken zijn: Beijing Auto (BeiQi), BAW en Foton. Beijing Auto heeft verder joint ventures met Mercedes Benz en Hyundai, de Beijing-Jeep joint venture met Chrysler bestaat niet meer. Lees meer over de Chinese auto industrie op www.thetycho.com.

Picture 099

Een verzameling niet direct te duiden materieel.  Onder andere een betonzaag.

Picture 101

Een zeer schone bulldozer met een voor mij nieuwe schuiver. Gemaakt van zwaar staal met een interessante halfronde vorm, vermoedelijk gebruikt voor het transporteren, ‘duwen’, van rollen staaldraad en/of betonpijlers.

Picture 106

Een bulldozer met een normale schuiver. De bulldozers zagen het best van allemaal, bij dit exemplaar zaten zelfs alle banden nog vol lucht. Even overheen met een flinke emmer kruipolie en de monsters zijn denkelijk best te starten.

Picture 110

Niemand bewaakte de machines, ik was helemaal met hen alleen. Mijn vrinden wachten in de wagen verder bij de weg, die kennen m’n streken, hadden geen zin om mee te gaan, praten liever een koe en een kalf dan een bulldozer te ervaren. Wel, ieder zijn ding.

Picture 113

De bergen zijn prachtig in deze tijd, op de grens van zomer en winter. Een hele korte herfst waar de bergen in letterlijk een paar weken van groen naar bruin naar kaal kleuren. Begin oktober nog meest groen met het bruin in opkomst, tussen de groene en de bruine periode kleuren de bergen paars.

Picture 116

Heel Beijing met een wagen rukt dan uit naar’t noorden om plaatjes te platen van de paarse bergen. Zo hoog als wij toen waren komen hoeooit weinig zielen, we kwamen van hoger en tijdens de hele rit naar benee geen ziel gezien.

Picture 117

Rechts en midver stalen constructies, denkelijk delen van tijdelijke bruggen voor de machienes, over bijvoorbeeld een stroom of zachte ondergrond. De constructies wegen tonnen, in delen de bergen opgesleept en daar in mekaar gezet, komen ook nooit meer terug in’t dal.

Beste Lezer, dit verhaal is uitgewegd. Maar omda’k zo graag over mooie machines schrijf gooi ik er nog een tweede deel tegenaan, binnenkort hier.

Reageer op dit bericht