Bezoek aan het China Railway Museum in Peking Deel 2

Gepubliceerd op donderdag 12 maart 2009 door Tycho

railway_museum_9

Welkom Beste Lezer bij Deel 2 van het verslag over mijn Bezoek aan het China Railway Museum. Het heeft iets langer geduurd maar ik ben dan ook druk. Voor de introduktie en het adres zie Deel 1. Nu vlug terug naar de treinen!

De eerste van vandaag de FD No. 1979-klasse locomotief. De naam 1979 is ietwat misleidend, de loc is gebouwd in 1931 in de Sovjet Unie. China kreeg in 1958 en 1961 een onbekend aantal van deze locomotieven kado van de broeders uit het noorden. De eerste serie in 1958 kreeg de fraaie naam Youhao, vriendschap, de tweede in 1961 Fanxiu, Anti-Revionisme.

railway_museum_91

Deze loc krijgt een tweede plaat omdat het licht toevallig leuk door de wielen viel. Topsnelheid van deze machine is 85 kilometer per uur en daarmee is het een van de langzaamste stoomlocs uit het museum.

railway_museum_92

Maar dat het nog langzamer kan bewijzen de Belgen die met deze PL No. 146-klasse (Chinese naam) locomotief. Eerlijk is het ook wel een van de oudste beestjes, stamt uit 1922 en heeft een topsnelheid van 80 kilometer per uur.

Jammer genoeg ben ik niet achter gekomen waar het ding in België gebouwd is en hoe hij in China terecht is gekomen. Weet u Beste Lezer meer dan zijn tips in de comments van harte welkom. De PL No.146 werd “widely” (van het bordje bij) ingezet als vrachtloc, er moeten dus meerdere van deze oranje Belgjes hebben rondgereden.

Opdatum 16/03/09: ik weet het. Toeval wil dat ik juist een boek aan het lezen ben van Adam Hochschild, het heet King Leopold’s Ghost en gaat over de bezetting van de Congo in opdracht van Koning Leopold II van België. Leopold’s droomkolonie bestond grofweg tussen 1877 tot 1913 en in die tijd gebeurden er vreselijke dingen daar in Afrika, naar schatting kwamen meer dan 6 miljoen oorspronkelijke bewoners om het leven.

Maar het belang voor dit verhaal ligt in het feit dat Leopold een gedeelte van zijn enorme winsten investeerde in spoorlijnen in China. Leopold begon dit avontuur in 1897 en het eindigde pas vele jaren na zijn dood. Een grappig verhaal uit die tijd handelt over een delegatie uit de État Indépendant du Congo, de officiële naam van de kolonie, aan China. Alle delegatieleden waren uiteraard blanke Belgen waarop Li Hung Chang, een Chinese viceroy, gespeeld-verrast opmerkte: “Ik dacht dat alle Afrikanen zwart zijn, klopt dat?” Het is niet bekend wat de Belgen antwoorden.

Leopold had meer plannen met China, zo haalde hij Chinese arbeiders naar Congo omdat hij hoopte dat die minder lui waren dan de Congolezen. Eerder in 1892 huurde hij 540 Chinezen om te werken aan een spoorlijn, dit keer een in Congo zelf. 300 van hen stierven tijdens het werk of vluchtten het oerwoud in. Leuk detail is nog dat enkelen van de vluchtelingen uiteindelijk werden gevonden op 800 kilometer van de bouwplaats diep in de binnenlanden van Afrika. Ze waren de ondergaande zon achterna gereisd om thuis te komen.

Na de dood van Leopold werd zijn investering overgenomen door de Belgische staat en zo bleven Belgische fabrieken nog lang locomotieven leveren. Tot zoveel ben ik te weten gekomen, zie het boek op pagina 169-171. Aanrader!, hier een review uit de New York Times.

Einde Opdatum.

railway_museum_93

Na dat delicate Europese Chocolaatje nu weer een ware Chinese bak rauw vlees: de monsterlijk grote Jianshe (建设, Opbouw ) No. 5001-klasse locomotief. Ontworpen en gebouwd door de Dalian Locomotive & Rolling Stock Works uit Dalian. Het model stamt uit 1957 is is gebaseerd op de Japanse Jiefang-klasse locomotief, zie de eerste loc van Deel 1. De topsnelheid is met 85 kilometer per uur in regelrechte tegenvaller voor die tijd.

railway_museum_95

Uit het Land van de Hamburgers de USA deze enorme KD7 No. 534-klasse locomotief. Gebouwd in 1947 voor vracht en passagiers vervoer met een respectabele topsnelheid van 90 kilometer per uur. China kreeg een aantal van deze locs in het kader van het UNRRA-programma voor wederopbouw ‘na’ de Tweede Wereld oorlog.

UNRRA staat voor United Nations Relief and Rehabilitation Administration, in China liep dit programma van 1943, dus nog tijdens de oorlog, tot 1948. “Tijdens de oorlog” is minder vreemd dan het lijkt omdat deze ‘United Nations’ eigenlijk alleen bestonden uit de geallieerden en het programma grotendeels werd betaald door de USA.

De steun die voor 1945 gegeven werd was dan ook verkapte hulp tegen de gemeenschappelijke vijand: de Japanners. Toen in 1948 duidelijk werd dat de Communisten de burgeroorlog die volgde op het einde van de Japanse bezetting zouden winnen hield de steun snel op. HIER ietsjes meer over de steun aan China en HIER meer over het hele UNRRA  programma.

railway_museum_96

Dit kleine wonder van techniek was de oudste uit het museum en nog sterker: het is de allereerste locomotief die ooit in China rondreed. Gebouwd in 1881 in het Verenigd Koninkrijk met de toepasselijke Chinese naam Ling (零)-klasse, betekend nul als in het cijfer. De Ling-klasse deed dienst op China’s allereerste spoorlijn van Tangshan naar Xugezhuang in de provincie Hebei. Topsnelheid was een kalme 20 kilometer per uur, meer dan snel genoeg voor die mooie tijden zonder haast.

railway_museum_97

Als een engeltje in het licht en ook nog eens beschermd door een grote groene moeder, dus dit schone locomotiefje krijgt een extra plaat. Nu alweer Beste Lezer en Liefhebber van Locomotieven, het einde van Deel 2 van dit verhaal en daarmee het einde van het stoomtijdperk.

U houdt nog te goed: enige eerste diesel en electrische motieven, een heel bijzondere wagon met ligbad en de nodige gekheid in en rond het museum. Ik ga mij niet pinnen op een tijd dit keer en volsta met ‘over enkele dagen’ Deel 3.

Adres:

Engels: China Railway Museum, 1 Jiuxian Qiao Bei Lu, Chaoyang District.

Chinees: 中国铁道博物馆,朝阳区酒仙桥北路1号.

Chinees Plaatje: railway_museum_8 Rechtermuis klik ‘opslaan als’ en printen maar.

Telefoon: 64381317, open van dinsdag tot en met zondag van 09.00 tot 16.00.

Kaart van Google (A):


View Larger Map

2 Reacties op “Bezoek aan het China Railway Museum in Peking Deel 2”

  1. Bezoek aan het China Railway Museum in Peking Deel 3 | ChinaBlog.nl:

    […] zie Deel 1, voor de tweede serie stoomlocs en een stuk Belgisch-koloniale geschiedenis zie Deel 2.  Nu vlug verder met de […]

  2. website:

    That’s really thinking at a high level

Reageer op dit bericht