Bezoek aan het Qingnanhu Park in Beijing: de Boten

Gepubliceerd op zaterdag 19 september 2009 door Tycho

china_boten_0

Tijdens Mijn Bezoek aan het Qingnanhu Park in Beijing koerstr ik zonder kompas over een barre vlakte van water waar ik uiteindelijk aan een verre kust een verzameling vreemde schepen vond. Alle hens aan dek, hier zijn ze:

china_boten_1

Bezoeker kan de boten huren en dobberen op de golven. Gelukkig was ik die dag de enige en mijn zeebenen brachten mij juist aan wal. Daar kreeg ik het meteen razend druk, in ieder stadje een meisje,  en zag daardoor geen licht in een nieuw avontuur op de woelige baren. De boten zijn electriek en gaan niet harder dan een knoop per uur.

Op de plaat twee vierzitters met tafel in het midden. Vaak kunnen de voorstoelen draaien zodat bezoekers midden op de plas genoegelijk pinda’s kunnen eten met de motor uit. De stoelen in deze boten echter, draaiden niet.

De linkerboot is gestroomlijnd en kan daardoor en kwart knoop harder, de rechter boot heeft een hekwerk en is daardoor meer geschikt voor hen die niet best kunnen zwemmen.

china_boten_95

Vlootschouw van de vierzitters zonder stroomlijn met hekwerk. Twee gestoomlijnden verstoren het beeld, dit is  niet netjes van de uitbater. Ik had hem graag op deze slordigheid aangesproken was hij er geweest. Maar, er was niemand.

china_boten_2

Chinezen varen graag een rondje in een kanonboot en uit ervaring weet ik de ervaring een hemelse. De schutter kan met een druk op de knop op speciale boeien schieten die dan of water spuwen of met hun zwaailicht zwaaien. Dit is een ander model dan ik eerder commandeerde, daar was het kanon zowel het kanon als het stuurwiel, bij deze boot zijn de functies seperaat.

china_boten_3

Bij schieten zwaait ook het zwaailicht op de boot zodat andere schippers weten dat ze uit de buurt moeten blijven.

china_boten_5

Was de vorige boot een fregat dan is dit een kruiser. Hier zijn niet alleen de instrumenten maar ook de functies duidelijk gescheiden. De boot heeft een aparte cabine voor de schutter en de stuurman hoeft zich alleen druk te maken over zijn roer. Op het achterdek een toren met luchtdoelraketten en een geleide radarsysteem, hier kom ik een paar plaat beneden nog eens op terug.

china_boten_6

Het kaliber van het kanon is niet groot, nu zeilde ik die dag zonder meetinstrumenten maar ik schat een .33. De vinnen op het dak geven de boot meer stabiliteit bij hoge snelheid. Onder de knoop houden vinnen een boot alleen maar op, deze is dus duidelijk op interceptie gebouwd.

china_boten_7

Voor een goed vergelijk beide boten op een plaat. Her ranke fregat en de stompe kruiser die met zijn boeg iedere ketting over de Gele Rivier aan flarden zou varen.

china_boten_8

Een blauwe kruiser voor expedities in warme wateren. Hier volgt men trouw de echte wereld. China’s noordelijke vloot kent vooral grauwgrijze boten gezien de luchten daar terwijl de zuidelijke vloot vooral over lichtblauwe boten beschikt.

china_boten_9

Een betere blik op de achtertoren. Het systeem lijkt door het ongeoefende oog drie radarsystemen te hebben. Niets is minder waar. De witte delen die links en rechts uitsteken zijn samen de feitelijke rader, de rode bol is het vluchtgeleidingssyteem en het rode vierkant boven op de mast een oppervlaktesonar. De zwarte machine op het achterdek is een helikopter, denkelijk bedoeld voor reddings en verkennings operaties want hij was niet zichtbaar bewapend.

china_boten_91

Deze boten waren vormgegeven naar eenden, op de voorgrond Donald Duck met matrozenpet en zijn staart steekt hoog boven de achtersteven. Net als bij echte eenden geeft de staart stabiliteit aan de boot, bij hoge snelheden.

china_boten_92

Dit is niet Donald Duck maar een andere mij onbekende eend. De hals van het dier rechtsvoor was kennelijk ooit eens gebroken, die kinders toch, maar gelukkig was dat geen reden de boot uit de vaart te nemen, met een beetje band is alles zo gerepareerd.

china_boten_93

De boot midvoor had een uniek ontwerp met twee eenden, het was de enige van dat soort die daar lag aangemeerd, vermoedelijk bedoeld voor pas getrouwde stelletjes die alles samen willen doen.

china_boten_94

Een reddingsboei aan de kade. Niet zo gek als het lijkt. Vlakbij wal gebeuren de meeste ongelukken. Opvarenden, blij thuis na hun wereldreis, springen net iets te gelukkig richting het droge en vallen in het nat. Dit is vergelijkbaar met een man die zijn auto na een lange rit in de parkeergarage tegen een muur zet.


Reageer op dit bericht