China Auto: Ford Mercury Capri Gespot in Peking

Gepubliceerd op zaterdag 22 augustus 2009 door Tycho

ford_capri_china_1

Een eigenaardig geval in de parkeergarage van Ikea in Peking; een zeer lang niet gebruikte Mercury Capri met een Ford logo op de neus.

ford_capri_china_7

Hier een exemplaar uit 1991 die te koop staat in Amerika, bieden kan nog. Zie het Mercury logo op de neus, zo hoort het te wezen. Ford heeft namelijk nooit een Ford Capri van deze vorm gevoerd. De Capri kwam immers uit Duitsland en na dat succes wilde men in America ook wat en plakte de naam zelfs op een neukende Lincoln maar niet op een Ford, en de Capri nu die ik vond in de parkeergarage had achterop gewoon ‘Mercury Capri’ staan.

ford_capri_china_2

Sterker nog eens, Ford heeft deze Mercury Capri helemaal nooit in America gebouwd, het vehikel kwam van 1989 tot 1994 uit Austalië en was gebaseerd op het onderstel van een Mazda 323 en bedoeld als tegenhanger van de zeer succesvolle Mazda MX-5. Ford had in die gloriejaren immers een flinke vinger in de Japanse Mazdapap en een beetje interne concurrentie dacht men geen kwaad. De Capri werd vervolgens in kleine aantallen geëxporteerd naar America. Motor: een geile 1.6 liter ook met turbo van Mazda.

ford_capri_china_3

Waarom toch deze Ford Mercury Capri in de parkeergarage van Ikea toch een Ford logo droeg blijft mij een raadsel. De auto had zwarte platen wat betekent dat ze is gekocht door een buitenlands bedrijf.

Tot twee jaar her kregen dat soort vehikels zwarte platen, tegenwoordig gewoon blauwe zoals de rest van in China, mijn eigen Beijing Jeep bijvoorbeeld was ooit in 1998 gekocht door ons Shell en kreeg ook een zwarte en die draagt zij nog altijd met trots want de nieuwe regel kreeg geen terugwerkende kracht.

Da’s anders bij het rijsbewijs, men werkt hier met punten per overtreding. De rijder begint met 12 en als alle punten na overtredingen weg zijn moet de rijder opnieuw zijn rijbewijs halen. Vroeger gold dat niet voor rijders van auto’s met zwarte platen, nu wel.

ford_capri_china_4

De Capri in Ikea zag er beroerd uit. Ikea is vier jaar open en denkelijk stond de auto er net zo lang. Een dikke laag stof, het venyl dak was zwaar versleten en de naden leken tot meters geroeid. Binnenin was het ook ellende, kreeg het in dat duister niet goed op de plaat maar de stoelen waren bijkans vergaan. Wie nu, in China, dumpt zijn Mercury Capri in de parkeerplaats van Ikea? Dat is toch gewoon niet juist om te doen, zo’n heerlijke cabriolet met pop-up lampen in het zo zwaar vervuile Peking is een Staatment!

ford_capri_china_5

Tijdens mijn onderzoek naar de Mercury Capri vond ik nog een plaat van dit prachtig witte exemplaar.

ford_capri_china_91

Lekker ’90-er-jaren wijf van de Americaanse Capri club want hoe gek ook een vehikel er is toch altijd iemand die eigenaren bij mekaar weet te brengen in hun ellende om eens samen uit te huilen in plaats van al die verwijten van mevrouw over het startblok aan te moeten horen op die duizend vroege morgens. “Ik ben bij de club, we dragen samenhet leed!” “Maar hij deed het weer niet deze morgen!” “De Club!, wij houden opeens van de Mercury Capri, zak in je poep!” “Ik vraag vandaag een scheiding aan!” “Alles mag jij hebben, stuk van een slet, maar niet mijn Mercury Capri!”

ford_capri_china_8a

Indeed, een held zou ik zijn met beren van vuisten die al het ongedierte van deze planeet van schrik naar Mars zouden doen vluchten inclusief mijn Ongelovige Vrouw, weg jij wijf! Excuus aan U lezer, gisternacht was ik zo dronken als een tor en vergat de link naar die club op te slaan en ik kan ‘m niet meer terugvinden.

ford_capri_china_911

Als goedmaker daarom deze heel vroege ontwerptekening van de Mercury Capri, geil in het zwart met rode  biezen en supersonisch snelle velgen. Was het allemaal maar zo gemaakt, dan was het nu misschien een icoon maar de Capri is vergeten, in leven en in Ikea.


Reageer op dit bericht