China Automodel: Beijing 212 Light Off-road Vehicle

Gepubliceerd op woensdag 12 augustus 2009 door Tycho

beijing_212_1

Welkom Beste Lezer bij het derde artikel van de serie China Modelauto met vandaag deze 1:24 van de Beijing 212 Light Off-road Vehicle. De 212 werd ontwikkeld en gebouwd door Beijing Automotive Works, of BAW, meestal simpelweg afgekort tot ‘Beijing’. De 212 kwam in 1965 in dienst van het Chinese leger en was ook te koop voor partijbonzen.

beijing_2121_z1

Een echte 212 geplaat in het Beijing Classic Car Museum waar ik pas weer eens op bezoek was, daarover later nog een verhaal. De 212 is hier voorzien van een canvas top en een extra buitenspiegel aan de rechterkant waaruit blijkt dat het niet een heel vroege is. Let op de foto op de achtergrond met Mao in een 212.

beijing_212_2

In 1985 begon BAW een joint venture met American Motors Corporation, later overgenomen door Chrysler, voor de produktie van de Cherokee. Onderdeel van de deal was dat men ook een verbeterde versie van de 212 zou gaan produceren en dat werd de BJ2020S. De ‘uitstulping’ op het linkerspatbord van de 212 is een extra lamp.

beijing_212_3

In 2008 kwam in de 2022JC eindelijk de echte opvolger van de 212, toch zal het nog jaren duren voor de laatsten uit het Chinese leger en uit het straatbeeld verdwenen zijn. BAW maakt trouwens nog steeds een op de 2020S gebaseerd model voor de gewone burger.

beijing_212_4

De handgrepen boven de beide voorstoelen zijn bedoeld voor staande passagiers, net als de twee beugels aan de achterkant schuin onder de achterlichten waar de voet op leunen kon. Die werden alleen gebruikt in combinatie met extra beugels op de achterkant of als het frame voor de top was aangebracht. Anders immers, had passagier niets om zich in vast te houden. En hoewel 50 paardekrachten niet voor hele hoge snelheden zorgen kan een val in bijvoorbeeld een bergachtig gebied toch hard aankomen.

beijing_212_5

Tijd voor een kritische blik op het model, ik kocht het ooit voor een kleine 40 euro. De detaillering van het origineel kon per auto verschillen daar deze vroege wagens met de hand gemaakt werden. Daardoor kan het model eventueel met enige foutjes wegkomen, toch zijn er genoeg verschillen en overeenkomsten te zien.

De schaal lijkt over het algemeen geheel correct, de wielen zijn van de juiste diameter en de banden zijn niet te breed. De scharnieren aan de buitenkant van de deuren zijn correct maar werden bij de echte in kleur gespoten. De modelbouwer vergat verder de extra sluitingspunten voor de motorkap vooraan de kap.

De achterlichten hebben het juiste formaat maar bij de echte was het onderste paar lichter, witter, van kleur. De trekhaak staat lichtelijk uit het lood, dat nu kan bij een echte ook wel eens het geval geweest zijn maar dat is toch te toevallig voor de modelbouwer om over te nemen.

beijing_212_6

Het grote dunne stuur is correct, de klokken zijn echter aan de kleine kant terwijl de pook weer erg hoog het interieur in steekt. Die pook was bij zo’n oude auto inderdaad hoog maar dit is overdreven, hetzelfde geldt voor de twee poken voor de vierwielaandrijving. Heel mooi detail is de cervo voor de verwarming precies midden onder de split in de voorruit.

De pedalen zijn goed op schaal. De stoelen zijn van hard plastic maar keurig afgewerkt, aan de binnenkant van de deuren heeft de modelbouwer weer weinig aandacht besteed. De zonneschermen zijn aan de grote kant maar krijgen punten omdat ze van nepleer zijn genaakt.

beijing_212_7

En dit is helemaal prachtig, het achterklepje kan open en blijft op z’n plek door twee echt metalen kettinkjes, in de kofferruimte ligt keurig het reservewiel. De scharnieren van de achterklep, zie twee foto’s boven, zijn opnieuw niet in carosseriekleur gespoten.

beijing_212_8

Onder de motorkap laat de modelbouwer, naamloos zoals bijna altijd bij Chinese modelauto’s, onnodig punten liggen. Niet zozeer door de motor zelf die op schaal is maar door de grove scharnieren aan de onderkant van de kap. Deze zijn duidelijk bedoeld als versterking van de kleine scharniertjes die te zien zijn als de motorkap dicht is. Wellicht was de bouwer bang dat die het na intensief spelen zouden begeven.

Nu is dit natuurlijk geen speelgoedauto’tje en dat had de modelbouwer kunnen weten. Nog een minpunt is de zeer goedkoop ziende zwarte plastic afdekplaat onder de motor, bij de echte kon je langs de motor gewoon de straat zien. De reeds besproken lamp op het linkervoorspatbord is een kunststukje.

beijing_212_91

Net als bij de echte 212 openen de deuren helemaal naar voren en het raam valt netjes op de motorkap. De modelbouwer blunderde niet met metalen rubbers op het raam maar blunderde wel door helemaal geen rubbers te monteren . Hij heeft dat opgelost door het raam net niet helemaal op de motorkap te laten vallen, in open toestand zweeft het drie millimeter boven de motorkap. Handig bedacht maar natuurlijk niet correct.

beijing_212_92

Voorzichtig op z’n kant gelegd en een en ander ziet er netjes uit. De vierwielaandrijving is goed weergegeven en alle belangrijke buizen zijn aanwezig, de uitlaat is hip in plastic zilver uitgevoerd en zo kwamen ze inderdaad vers uit de fabriek. Het uiteinde van de uitlaatpijp wijst naar beneden en dat is correct. Een minpuntje is de plastic strip, hier verticaal gezien, precies in het midden over de uitlaatpijp. Daarmee zat het model vast in zijn doos, nu is zo’n strip noodzakelijk maar bij veel modellen kan die na uitpakken helemaal weg.

De Afrekening:

Buitenkant overeenkomst origineel: 9/10
Binnenkant overeenkomst origineel: 6/10
Buitenkant materiaal: 8/10
Binnenkant materiaal: 5/10
Motorblok: 5/10
Bewegende delen: 6/10
Details algemeen: 8/10
Prijs-kwaliteit: 6/10

Totaalscore: 53 uit 80.

beijing_212_93

Ook bij dit model kwam weer een fraai Collection Certificate. Omdat niet alle modellen die ik hier bespreek dit meekrijgen valt het buiten de puntentelling maar dit is een keurig exemplaar op dik papier en goed van kleur.

beijing_212_94

Dit model is geen limited edition dus geen nummertjes. Links een korte geschiedenis van de echte 212 en rechts de handtekeningen van de drie hoogste bazen van Beijing Automotive Industry, het moederbedrijf van BAW. De handtekeningen zijn gedrukt maar dit is toch heel leuk gedaan.

y_mao_jeep_3

Een orgiginele foto van Mao in een 212 op een massa-bijeenkomst tijdens de Culturele Revolutie (1966-1976). Mao laat zich toejuichen door rode gardisten en arbeiders die enthousiast met hun rode boekjes zwaaien. Dit is dezelfde foto als die in het museum, zie plaat nummer 2 boven.

y_mao_jeep_2

De propagandadienst maakte later een ingekleurde poster van de gebeurtenis die door heel China werd verspreid om de persoonlijkheidscultus rond Mao nog eens te versterken. De pilaar achter Mao op de originele foto is weggewerkt zodat het hoofd van de Grote Roerganger beter afsteekt tegen de lege lucht.

beijing_2121_z2

Een hele vroege 212…

beijing_2121_z3

…en de huidige die nog steeds in produktie is, nu wel met een beschermplaat onder de motorkap. Afgebeeld de tweedeurs met plastic top.

Binnenkort weer een nieuw model uit China.


Reageer op dit bericht