China Automodel: Jiangling Landwind

Gepubliceerd op vrijdag 9 oktober 2009 door Tycho

china_landwind_model_1

Welkom Beste Lezer bij Alweer het Vijfde Artikel in de serie China Modelauto, over modellen die U in Neerland niet kopen kan. Vandaag met de Lufeng van Jiangling Motor Corporation (JMC). Lufeng, 陆风, betekent landelijke wind en onder bijna die naam is de auto berucht en bekend van Amsterdam tot Maastricht: het is de Landwind.

landwind_china_x1

Een fabriexplaat van de echte maar met de softtop boven het achterdek. Deze versie was bedoeld voor jonge hippe Chinezen die-er-ook-wel-eens-op-uit-wilden maar het ding is in Peking compleet onzichtbaar, in zeven jaren heb ik er nog nooit een in het wild gezien dus voor vergelijk blijven slechts dit soort platen over. In China heet het apparaat 陆风 X9 dat vermoedelijk iets sportiefs moet duiden. De Landwind, is net als de goede oude Opel Frontera, gebaseerd op een chassis van de nog goedere oudere Isuzu Rodeo.

china_landwind_model_2

De dappere Hollander Peter Blijvelds probeerde het met de vijfdeurs vanuit België en dat avontuur liep jammer genoeg niet heel goed af. Toch, misschien over tien jaar, gaat Blijvelds de boeken in als een ware visionair, hij was de eerste die het deed maar net als zovele eerstelingen ging hij keihard op zijn bek. Jammer, toch, de Chinezen komen wel…

Nu besproken echter is een ander modelletje van Landwind, de veel hippere driedeurs met hardtop boven het achterdek. Het is een sportmodelletje met vet uitgeklopte wielkasten, brede banden en een stierstaaf voorop met twee mistlampen bij om het beest nog eens hard in de ogen te schijnen. Zie ook de zwarte wieldoppen voor en de doppen met het JMC-logo achter, zo was het ook bij de echte en de modelbouwer zag dat detail.

landwind_china_x2

Zocht me toch een aap maar vond nog deze plaat: een 2006 X9 met geheel verzilverde naven en enige text voor op de deur, die had de fabriexplaat trouwens ook maar het model niet en dat scheelt een paar puntjes hoor.

china_landwind_model_3

Het model staat sinds vier lange jaren in mijn collectie en het is een beste, hij voelt mooi zwaar aan en op het eerste gezicht lijken de details meer dan in orde. De kekke gele kleur is mooi overgenomen van de echte (bestaan zij eigenlijk wel echt?) en de spatlappen zijn gemaakt van buigzaam rubber. Veel modelautofabrikanten maken de fout de spatlappen te fabriceren van hard onbuigzaam plastic en dat is dus niet zoals het in de echte wereld is. Dat zijn weer puntjes bij voor de Landwind.

china_landwind_model_4

De achterkant is correct maar vrij grof uigevoerd, van die naden kan zelfs Jiangling nog wat leren. De auto lijkt op de plaat lichtelijk scheef te staan en dat komt gedeeltelijk door mijn arme fotografie maar is gedeeltelijk juist. Slechtheden immers, versterken mekaar. Nu vond ik net nog een plaatje voor vergelijk:

landwind_china_x4

Het is weer de softtop boven het achterdek maar kijk naar de naden, die zijn indeed bij de echte net zo groot als bij het model. De kritiek bij de plaat boven slik ik dan ook nu eerlijk in. Kritiek? Wa’s dat ma? Kam nooit nee van mij hoor, geen enkel denken aan zeg, ik was het immers alleen maar met alles eens. Zie trouwens wel weer die text op de deuren.

china_landwind_model_5

En dat toch is een jammer, de stierenstaaf loopt over in een steenspatscherm dat onder het motorblok door zou moeten lopen, daarover bij een latere plaat iets meer. De bevestiginspunten van de mistlampjes zijn iets te goed te zien, dat had veel netter gekund, bij de voorlampen is het al iets beter maar toch nog zichtbaar, d mistlampen echter zijn netjes uitgevoerd. Daar mats ik dit model een beetje, ik denk niet dat die mistlampen een middenbevestigingspunt hebben, ze zijn gewoon rond vastgelijmd.

200809211505049843_46147_3

Nu, mijn geluk lijkt niet op te kunnen. Dacht ik U een van de in China meest zeldzame Chinese auto’s voor te schotelen vind ik plots een website met foto’s van voor naar achter. Dit nu, let wel, is er weer een van de softtop, zie de handgreep op het dak. Het metalen stuk onder de stierenstaaf klopt nu blijkt voor geen centimeter, de echte heeft een 4-4-5 configuratie terwijl het model slechts een 4-5 heeft, zo’n simpel detail verkloten kost veel punten!

china_landwind_model_6

De onderkant ziet keurig. De versnellingsbak zit netjes op zijn plek en heeft de juiste metalen kleur, iets te schijnend misschien maar dit blijft China en daar houdt men van glimmertjes. De knalpot zit mij iets te veel naar het midden van de auto, meestal zit die vlak voor de pijp aan de achterkant maar eerlijk weet ik niet hoe het bij de echte zit dus het zou kunnen. Vergelijkbaar twijfelgevalletje is die plaat ie eigenlijk onder de motor door zou moeten lopen.

Bij echte 4×4’s, ik noem een Defender, loopt die vanaf de voorkant, hier links, tot helemaal over de versnellingsbak  om de edele delen tegen steenslag en rotsen te beschermen. Nu is het echter zo dat heel veel fabrikanten de plaat laten ophouden zodra hij de veiligheid van de voorbumper voorbij is. Da’s niet echt bedriegen, men vertelt dat gewoon, maar ‘echt’ is het natuurlijk ook niet.

Gezien nu het feit dat alleen gespecialiseerde fabrikanten de plaat doortrekken verwacht ik eigenlijk niet dat Jiangling dat doet en daarom heeft modelbouwer het juist. Wip, ik zat behoorlijk in mijn maag met dit probleem, nu is het gedaan er mee: het model krijgt hiervoor geen puntenaftrek.

china_landwind_model_7

Zie weer het bevestigingspuntje in het mistachterlicht; slordig. Maar het model krijt veel punten bij voor de perfecte uitvoering van de brandblusser, zelfs met label aan toe. Punten ook oor de kleuren aan de achterkant van de stoelen. Veel modelautofabrikanten laten het leer daar zitten en volstaan met enige zwarte vegen. Het derde remlicht boven op het dak stemt echter weer somber want dat is daar barbaars geplakt, alsof werknemers gewoon met een tube aan de slag waren.

china_landwind_model_8

Een kijke in het interieur. Ik ben buitengewoon trots op deze plaat geschoten door het rechterportier, alleen daarom is het moeilijk hier objectief te blijven. De poken van de versnelling en het 4WD systeem steken helder uit en zijn voorzien van mooie rode knoppen, de twee schermen, voor radio en gps, zijn duidelijk blauw en de luchtlaters staan helder in het geheel. Enig minpuntje lijkt mij de stuurkolom die wel erg ver naar bestuurder steekt. Zo erg is het niet eens in mijn ’98 Beijing Jeep en zo hoort het bij deze modernere Landwind helemaal niet te zijn.

china_landwind_model_9

Onder de motorkap heeft modebouwer zijn buitenste best gedaan. Alle dopjes zitten op hun plaats hoewel de schaal soms lijkt te varieëren. De reusachtige koelslang recht over het blok lijkt op een turbo te duiden, geen diesel hoor, diesels zijn in China voor personenauto’s zwaar verboden. De nokken op de accu zijn weer wel keurig gedaan hoewel zeer precieze inspectie leert dat bouwer bij sommige punten wat verf aan de verkeerde kant liet vallen.

china_landwind_model_91

De Landwind met al zijn openingen open. Wel, het is nu de tijd voor een finale afrekening, ik kopieer mijn lijstje bij en daar gaan wij weer, ooit gekocht voor 400 yuan, ongeveer 40 euro:

De Afrekening:

Buitenkant overeenkomst origineel: 08/10
Binnenkant overeenkomst origineel: 08/10
Buitenkant materiaal: 9/10
Binnenkant materiaal: 7/10
Motorblok: 07/10
Bewegende delen: 7/10
Details algemeen: 07/10
Prijs-kwaliteit: 09/10

Totaalscore: 62 uit 80.

Niet slecht maar ook niet DenDerend, een aan de hoogte van de bovenkant middenmoter maar daarom denkelijk op z’n plek want de fabrikant wilde zo te zien aan alles ook niet meer.

landwind_china_x9

Met deze bijkans ontroerende reclameplaat sluit dit verhaaltje. Het is de softtop hoor maar zo mooi, de auto simpel geplakt een een leeg woestijnlandschap om te zien dat Hij daar dwars doorheen kan scheuren. Of gewoon, is het een eenzame ziel aan de rand van zijn leven die zich vraagt hoe het nu toch verder moet? De plaat is velerlei te verklaren, U lezer doet er het beste mee.

Binnenkort, snik, weer een nieuw model.

Reageer op dit bericht