China Automodel: Shanghai 760

Gepubliceerd op woensdag 23 september 2009 door Tycho

shanghai_car-1

Welkom Beste Lezer bij Alweer het Vijfde Artikel in de serie China Modelauto, over modellen die U in Neerland niet kopen kan. Vandaag met de Shanghai 760, een ook in het echt zeer zeldzame auto die tegenwoordig in slechts enkele musea te bekijken is.

shanghai_car-1a

Toevallig was ik juist kort geleden in een hunner: het Beijing Classic Car Museum even buiten de Vijfde Ringweg in Beijing. Een ding valt meteen op: de positie van de radio-antenne, het echte exemplaar heeft er geen. Het model in het museum komt uit 1958 en het model van het model in deze platen stamt uit 1964, zelfs in China ging in die tijd de techniek vooruit en dus komt het breken van de antenne bij het model vermoedelijk door het tijdsverschil.

shanghai_car-2

De Shanghai Automotive Industry Corporation, (上海汽车工业 总公司, Shanghai Qiche Gongye Zonggongsi) werd opgericht in 1958 en de eersteling was, met enige hikken, deze prachtige Shanghai 760. Tot 1964 heette de auto simpelweg ‘Phoenix’, pas toen ging men de modernere naam SH760 gebruiken, maar zoals het met zoveel van dergelijke dingen gaat: de Phoenix-naam bleef nog jaren in gebruik.

shanghai_car-3

Het model is op schaal 1:18 en van de zijkant pakt het vergelijk prachtig uit. Het model is ook in hetzelfde blauw als de echte onder verkrijgbaar, ik zag die op platen maar nooit in het echt. Toch lijk ik de zwarte meer, het geeft de auto een klasse die het goedkopere blauw de lijnen onthoudt.

shanghai_car-3a

Verrassend bij die echte oude is toch steeds weer hun formaat. Vroeger was dit een grote auto maar met een kleine vier meter is het vergeleken met vandaag kleiner dan een Vectra stationwagen. Van voren ook oogt de Shanghai 760 kwetsbaar en de kleine smalle banden versterken dit nog eens. Bij het model lijken de banden iets groter van schaal, ik zou dit met allemaal truuks kunnen nameten maar doe dat niet, dit blijft maar een verhaal en geen wetenschappelijk onderzoek. Bovendien zou alles gezichtsbedrog kunnen wezen waardoor ik mijn kostbare tijd zou verspelen aan het najagen van details over een detail. De banden nu, gelaten.

shanghai_car-4

Bij dit schrijven staat het model naast mij bovenop mijn scanner in bijna precies dezelfde hoek als op de plaat. De zwarte lak is prachtig gespoten, moet bijna wel in twee lagen zijn gedaan, zie de reflecties van mijn leeslamp die dubbelt als plaatlamp. Bij goedkope lak weerschijnt het licht veel sterker, veel van doe modellen kan ik alleen bij daglicht fotograferen. Dit model had echter geen enkele moeite met de kunstmatige schijn, de lak greep het bij de vodden en gebruikte het naar groots effect.

shanghai_car-5

Zie in verband ook de reflectie rechts op de achterklep, dat is de plaatlamp waar ik boven net over schreef. Op andere modellen was dat gewoon een vlek geweest maar in deze lak ziet kijker gewoon de lamp zelf. De greep onder het, iets te groot uitgevallen, nummerbord opent de kofferklep. Aan weerzijden van de plaat zitten nog twee lampjes die het bord verlichten. De modelbouwer vergat werkelijk niets, tussen de handgreep en het nummerbord is nog net het slot te zien en ook daar maakte de bouwer het zich niet makkelijk: er zit echt een sleutelgat in!

shanghai_car-6

Na al het vorige was het geen verassing meer dat de motor tot in alle details perfect was nagebouwd. Rechts de accu met daarvoor de pomp in blauw. Er lopen diverse, plastieken, draden door het vooronder en de metaalkleurige supercharger steelt de voorstelling. Zie ook de koeler vlak achter het vliegtuig-achtige gedeelte van de grille, werkelijk schitterend uitgevoerd. Heel klein minpuntje: de bumper van het model is van lichtmetaal maar het gedeelte daarboven is gemaakt uit plastic terwijl bij de echte alles van het mannenmateriaal was gemaakt.

shanghai_car-7

In de achterbak een keurig reservewiel op schaal, zie het profiel van de band, en een grote rode krik. Eerst leek het mij een brandblusser maar het is niet. Tijdens het schrijven van dit verhaal en dus na ik de platen plaatte probeerde ik voor de leuk, paar bier, het tankluik. En de wip het ding kon open en daaronder een prachtig uitgevoerde zilverkleurige dop op de benzinebuis. Di is het allereerste automodel, en ik heb er een paar, waar het tankluik van open kan. De Shanghai 760 staat al drie jaar in mijn collectie en kom er nu net achter! Schrijven, is goed.

shanghai_car-8

De Shanghai 760 met alle kieren vrij. De deuren, motorkap en achterklep openen zwaar maar geruisloos en kloek. Het dichtslaan is ook bijzonder, bij de meeste automodellen gaat dat met een metaalachtige tik, bij dit model met een zelfverzekerde zachtheid, zoals de deuren van een moderne auto het laatste stukje zelf sluiten.

shanghai_car-8a

Het interieur is een schoolvoorbeeld, de groene kilometerteller werkt in echt met zo’n bandje dat naar rechts schuift naar mate de snelheid hoger, het groen is te zien maar het oranje van het bandje niet. En precies zo hoort het te wezen, de auto staat immers stil op een van de planken van een kast in mijn kamertje. De zilverkleurige middenring in het stuur is de toeter. Dat weet ik nu net omdat mijn ouders vroeger een Volvo Amazone hadden en die had net zo’n systeem en bij de weg ook een vergelijkbare kilometerteller. De grijze greep onder het stuur is de handrem, de Shanghai 760 had een driezits bank voorin dus was er geen plaats voor een hoge middentunnel.

shanghai_car-9

Weer een onzichtbaarheid voor U, mijn Beste Lezer, dus U heeft mij maar te geloven. Van de in zilver uitgevoerde versnellingsbak loopt een as naar de achterwielen die waren aangedreven. En er loopt daar echt een as, van voor naar achteren. Daar maakte de modelbouwer een differentieel dat echt draait als koper met de achterwielen speelt. Eeenvoudigweg brilliant, net als het tankluik zag ik dit niet eerder bij een model en net als die zag ik het bij dit schrijven voor het eerst.

Ik kocht dit model voor 500 yuan, ongeveer 50 euro.

De platen onder zijn van het boekje bij, dat echter niet bij alle hier besproken modellen komt, dus nu eerst de afrekening en het moet haast wel de hoogte tot nu toe wezen. Wel, het is:

De Afrekening:

Buitenkant overeenkomst origineel: 10/10
Binnenkant overeenkomst origineel: 10/10
Buitenkant materiaal: 9/10
Binnenkant materiaal: 9/10
Motorblok: 10/10
Bewegende delen: 10/10
Details algemeen: 10/10
Prijs-kwaliteit: 10/10

Totaalscore: 78 uit 80.

shanghai_car-9a

Bij het model kwam een uitvouwboekje op mooi dik papier, zelfs hier vergat men de klasse niet. In het Engels staat: ‘Shanghai SH760 sedan (1964) Classic Model. Net als altijd in China blijft de feitelijke fabriaknt van het model onbekend.

shanghai_car-9b

Enige uitleg over de echte met een foto van het model links, in rood denk ik. De laatste Shanghai 760 in deze vorm werd gebouwd in 1991 voor partijbonzen. Dat lijkt wellicht idioot maar is gewoon in China, de klasieke Hongqi-limosine van aartsconcurrent FAW (First Auto Works) ging mee tot 1999. Wel met moderne motor en luxezaken zoals een cd-speler en airconditioning, daarover misschien later nog eens een verhaaltje als ik dan nog leef.

shanghai_car-9c

Deze keer had ik tot mijn groot geluk een echte gelimiteerde editie te pakken: nummer 1498 uit 10.000. Chinezen, het blijven Chinezen, produceren vaak naast de gelimiteerde editie nog eens duizenden ongelimiteerde exemplaren die dan wel met het zelfde boekje komen maar zonder nummer, in plaats van ‘1498’ staat er dan niets. Zo eerlijk, is men toch, gelukkig.

Binnenkort weer een China Automodel, en hoewel geen enkele denkelijk de punten van deze kan overtreffen zal het weer een mooie wezen…


Een reactie op “China Automodel: Shanghai 760”

  1. Lebogang:

    Waar ik heel toevallig achetr ben gekomen is dat het kookvocht van de mosselen heerlijk is om zalm (of andere vis) in te pocheren.Ik vries het vocht in en hergebruik het dus de volgende keer voor de vis!

Reageer op dit bericht