China Automodel: FAW Jiabao Postbus

Gepubliceerd op donderdag 3 september 2009 door Tycho

china_post_car_0

Welkom Beste Lezer bij Alweer het Vierde Artikel in de serie China Modelauto, over modellen die U in Neerland niet kopen kan. Vandaag een hele speciale en ook uit het Leven gegrepen, de 1:43 FAW Jiabao Postbus.

china_post_car_1

Op de zijkant staat: 特快专递, te kuai zhuan di, speciale bezorgings expert. Dit is de Chinese naam voor EMS waar dit een bus van is. Met EMS trouwens kan ik geen paketten vanuit China naar Nederland versturen terwijl het via TNT toch echt op het netwerk aangesloten is. Links op de voorschermen het logo van China Post.

china_post_car_9

Hier voor goed vergelijk een echt exemplaar van de bus. De FAW (First Auto Works, Yi Qi, 一汽) komt in Peking namenlijk zelden voor, ik had grag voor U een echte geplaat maar hier maakt de Post gebruik van kinderen van Chang’an Automotive. Het exemplaar op de plaat staat te koop voor 750 euro, wees er rap bij. Een heel oude Chang’an staat trouwens op de banner in dit blog.

china_post_car_2

De FAW Postbus komt vooral voor rond zijn geboorteplaats Changchun in de Dongbei. Nu denk ik dat alles wat in de Dongbei is daar beter kan blijven maar voor dit karretje toch een uizondering want ik zie mijn verhaal anders niet helemaal compleet. Iedere weg, als ik ooit nog eens naar die buitengebieden ga schiet ik een plaat.

china_post_car_3

Op het zwart boven de nummerplaat staat: 一汽佳宝, yi qi jiabao, lit: eerste auto goede schat. Men had kennelijk hoge verwachtingen van dit beestje. FAW trouwens is de grootste autofabrikant van China, men heeft joint ventures met Volkswagen, Toyota, Mazda en sinds kort ook met GM.

china_post_car_4

Nu tijd, Beste Lezer, voor een scherpe blik op het Model. Basislijk: voor een 1:43 is het een goede, maar er zijn een paar problemen. Ten eerste de lichten, hier op deze plaat goed te zien. De schaal is correct maar de pinnen in het midden zijn te duidelijk zichtbaar. Veel fabrikanten van goedkopere modellen maken gebruik van enkelpinlichten doch meestal zijn die door iets donkerder gebruik van de kleurstoffen in de lichten niet te zien. Zie voor een goed voorbeeld het mistlicht links, de zwarte kunststof pin is duidelijk te zien.

Krediet naar de reserveband, het is een echte band van hetzelfde rubber als die vier op de grond, zie ook de laatste foto. Het FAW-logo op de spatborden is zeer netjes uitgevoerd, goed op schaal en van de juiste snit.  Kleine puntjes af voor het slot op de deurgreep, dat zit bij de echte meer aan de rechterkant en niet in het midden. De merkkarakters en de karakters boven het nummerplaatgebied zijn erg goed uitgevoerd en geplakt met stickers die een atoombom kunnen weerstaan.

china_post_car_5

Een nieuwe blik op de voorkant van de andere hoek. De velgen zijn bij de echte slechts wieldoppen die op een velg lijken moeten en de zoals altijd in China naamloze modelbouwer heeft dat gegeven keurig overgenomen. Nu weet men ook niet beter in het land van het neppe maar aan de andere kant had men bijvoorbeeld ook remschijven kunnen monteren en die verleiding is blijven liggen.

De naden, met name achter de voorbumper, zijn vrij grof uitgevoerd maar bij de echte is dat niet veel beter of zelfs erger. Erg is het hangwerk van de deur, die spleet daarboven hoort natuurlijk niet en die grovelijkheid kost een flink aantal punten. De richtingaanwijzer in de B-kolom is precies op schaal en de zwarte pin is nauwelijx te zien; punt bij.

china_post_car_7

De bewegende delen zijn welhaast perfect. Men bleef verstandig bescheiden en hield het bij drie. Veel fabrikanten maken de fout te veel bewegende delen aan een auto toe te voegen, de schuifdeuren bijvoorbeeld zijn er een waar menig maker genadeloos door de mand valt. De fabrikant van deze FAW is niet in deze val getrapt en heeft de schuifdeuren dicht gelaten. Ook een beet een zwaktebod natuurlijk want van vertrouwen in eigen kunnen getuigt het niet, dit idee versterkt de motorkap die ook niet open kan. Maar nog eens, wij spreken hier 1:43 en met 20 euro geen dure.

china_post_car_8

Het interieur bestaat denkelijk uit duurdere plastieken dan de echte want daar kan geen mens zijn brood van eten uit vrees voor een chemische besmetting. Het stuur en de pook zijn op schaal. In Westerse ogen moge die pook hoog uit de middentunnel lijken maar zelfs ‘moderne’ Chinese auto’s hebben dat zo. Men heeft hier simpelweg de kleine geile kortweegsche schakelbak nog niet onder de knie. Stuur is op schaal, bovendien en niet te zien op deze plaat zijn de wijzerstickers op het dashboard heel netjes uitgevoerd en weer ongevoelig voor een atomische aanval.

china_post_car_6

Laatst kijken naar de onderkant van dit vehikel. Waar ik erg blij van ben en boven al eerder over schreef is dat reservewiel wat men niet met een lauw vormpje heeft afgedaan. Neen, er hangt daar echt een wiel met een echte rubberen band. Verder ook geweldig afgewerkt met enig chroom waar het chroom hoort en het meest bijzondere van dit busje blijkt pas nu: inderdaad, achterwiel aandrijving (!).

De Afrekening:

Buitenkant overeenkomst origineel: 9/10
Binnenkant overeenkomst origineel: 8/10
Buitenkant materiaal: 8/10
Binnenkant materiaal: 7/10
Motorblok: 5/10 (deze telt natuurlijk niet mee want de kap kon niet open. Gezien alle andere modellen tot nu toe groter waren en de vergelijking daardoor niet helemaal eerlijk is geef ik deze een vijf).
Bewegende delen: 6/10
Details algemeen: 7/10
Prijs-kwaliteit: 8/10

Totaalscore: 54 uit 80.

Binnenkort weer een modelauto uit China.


2 Reacties op “China Automodel: FAW Jiabao Postbus”

  1. Tycho:

    http://www.liaoning-gateway.com/imagelist/09/40/0hanez8b7lda.jpg

  2. Frank Alonso:

    Where can I buy this Faw post bus?

Reageer op dit bericht