China Automodel: Geely Meirenbao

Gepubliceerd op vrijdag 31 juli 2009 door Tycho

geely_meiranbao_11

Welkom Beste Lezer bij het tweede artikel in mijn nieuwe serie China Modelauto die verder gewoon onder China Auto valt want aan teveel gedonder heb ik broertje dood. Deel een was anderhalve maand geleden en da’s aan de lange kant maar ik ben dan ook razend druk. Om het goed te maken vandaag niet de eerste de beste maar een 1:18 van de Beruchte Geely Meirenbao, in de Buitenlanden beter bekend als de Geely Beauty Leopard en dat indeed is de letterlijke vertaling.

geely_meiranbao_1a

De echte Meirenbao kwam in 2003 op de markt en is nog steeds te koop vanaf 6000 euro. Eerst even gaan wij door de ontwikkeling van De Echte, daarna kom ik terug op het model. Dit kost enige tijd maar geschiedenis is het waard.

geely_meiranbao_1b

In 2007 kwam Geely met deze facelift voor de Meirenbao, het ontwerp werd echter dusdanig hard afgekraakt door de Chinese pers dat men rap terugkeerde naar het oude model. Doch la, er was meer.

geely_meiranbao_1c

Op de Beijing Auto Show 2008 kwam Geelymet deze Zhongguo Long, ‘China Dragon’. Algemeen werd aangenomen dat dit dan toch de opvolger van de Meirenbao zou wezen maar dat bleek veel te eenvoudig en nu zijn beide modellen naast mekaar te koop, de China Dragon gaat vanaf 8000 euro over de bank maar heeft verder dezelfde 1.5 en 1.8 motoren als de Beauty Leopard, de laatste is ook nog met een 1.3 te krijgen.

geely_meiranbao_8

Dit is een sport-variant van het origineel door mij geplaat op de Beijing Auto Show 2006. Geely was toen nog een klein fabrikantje en had geen geld voor een stand in het beursgebouw dus stonden ze buiten. De sport uitvoering had andere velgen, enige snelle stickers en verchroomde nieren in de grille.

geely_meiranbao_2

Nu terug naar het model, hier van voor met de normale zwarte nieren. Net als bijna alle modellen van Chinese auto’s is ook deze merkloos en uitgebracht in opdracht van Geely zelf. Ik kocht deze auto jaren geleden in een klein winkeltje vlakbij de Carrefour aan de derde ringweg. Daar baasde een dikke man die nog eens foto’s van mij nam terwijl ik daar rondsnuffelde en die zette hij vervolgens op zijn reclamemateriaal.

Buitenlander in de zaak! Dan moet het wel goed wezen natuurlijk, ik kreeg voor die foto’s gratis een model van een Xiali-taxi, nu niet meer in de vaart. Wellicht later nog eens een paar platen daar van.

geely_meiranbao_3

Het motorblokje is qua schaal aan de kleine kant en dat kost vast enige punten. In echt is een 1.3 ook niet groot maar hier heeft de modelbouwer door een verkleinglas gekeken. Nu weet ik toevallig hoe dit brommertje in het echt rijdt en dat was eigenlijk best leuk. Ik reed een 1.3 Meirenbao tijdens een huwelijk in een stadje nabij Shenyang.

Een Hollandse vriend van me trouwde daar met zijn Chinees en ik was Best Man, de beste indeed. Leuk allemaal la, maar een van mijn taken toen was een rondje rijden met de Best Woman in een Geely Meirenbao, de bruidsauto reed voor ons en af en toe kon ik een gaatje laten vallen om even met de Geely te spelen en het ding trok best, lekker hoog in de toeren en vederlicht. De airco bij de weg spuwde een soort van witte vlokken uit de ventilatieroosters, dat was iets minder.

geely_meiranbao_4

Toen de Meirenbao op de markt kwam was het China’s eerste eigen sportwagen, Geely was daar wat trots op en benadrukte dat in de reclamecampagne. De pers echter was minder onder de indruk, men verweet Geely de auto een te vrouwelijk imago. Dat kwam onder andere door de ietwat ongelukkige naam maar nog veel meer door de text op de deuren:

geely_meiranbao_4a

Van het model…

geely_meiranbao_4b

… en van de echte. Het model gebruikt stickers en dat is niet correct, puntje down. Die journalisten dus vielen massaal over dit ene punt, dat ‘Fashion’ zou het hele sportieve karakter van de Meirenbao onderuit halen, want immers welke man, zelfs een Chinese, wil er in een mode-auto’tje rondrijden? Geen natuurlijk en het model werd mede daardoor nooit een succes.

Toch bleef Geely fijn eigenwijs en bleef de vervloekte tekst mooi op de auto staan, pas bij de nieuwe met de grote koplampen verdween het maar dat ding kreeg zo zijn eigen problemen en toen Geely terugkeerde naar het oude model stond ‘Fashion’ er gewoon weer op. Eigenwijs, ik waardeer.

geely_meiranbao_5

Het model glimpt wat op deze plaat. Dat heeft te maken met Peking, deze stad is buitengewoon stoffig en mits men de auto’s opbergt achter dik glas komt het stof ook daar. Ik speel nu graag met mijn wagens dus ikĀ  heb geen dikke glazen kastdeuren maar daardoor moet ik wel eens per maand met de stofdoek en Mr. Muscle over de auto’s heen. Mr. Muscle is een Chinese Dreft en verkrijgbaar in vele soorten die ik altijd door mekaar haal.

Deze soort was bedoeld voor de badkamer en niet degene die ik normaliter gebruik, de vloeistof bleek een veel vetter effect te geven dan de standaard Mr. Muscle. Dat heeft te maken met een anti-roest-toevoeging zodat de badkraan eeuwig blijft glimmen maar op een auto geeft het een vettig effect. Ik had de platen echter al geplaat en dacht beter ermee door te gaan anders duurde dit tweede deel nog een maan.

geely_meiranbao_5a

Nog eens de sportversie ter vergelijk. De uitlaat is ook anders, de normale Meirenbao heeft twee kleine pijpjes en de Sport heeft een enkele ovale.

geely_meiranbao_6

Rechtsonder de twee pijpjes die niet even ver onder de bumper uitsteken, alaba, da’s weer een puntje minder. De achterlichten zijn zeer goed getroffen en het model krijgt daardoor weer punten bij. Oeps Neen! Niets daarvan! De modelbouwer heeft de achteruitrijlichten op de verkeerde plek, die horen vanaf links op de derde plaats en niet op de vierde. Da’s toch een behoorlijk grote blunder die ik niet makkelijk vergeef!

geely_meiranbao_7

Tot slot, maar wat maakt het nu nog uit, het interieur. Goed getroffen, de zilverkleurige middenconsole klopt, speakers zitten goed in de deur, handgreep aan de grote kant maar de misser zit op het stuur: dat logo is veel te groot.

De Afrekening:

Buitenkant overeenkomst origineel: 4/10
Binnenkant overeenkomst origineel: 6/10
Buitenkant materiaal: 8/10
Binnenkant materiaal: 7/10
Motorblok: 5/10
Bewegende delen: 5/10
Details algemeen: 5/10
Prijs-kwaliteit: 5/10

Totaalscore: 45 uit 80.


Reageer op dit bericht