China Oud Speelgoed: Convertible

Gepubliceerd op zaterdag 19 december 2009 door Tycho

china_blikken_speelgoed_conv_1

Welkom Beste Lezer bij een nieuwe en grondige bespreking van een oud stuk Chinees speelgoed, vandaag aan beurt deze prachtige, en een van de pronkstukken van mijn collectie, wijnrode convertible van blik.

china_blikken_speelgoed_conv_2

Het front bestaat uit vier delen, helemaal boven een gerasterde luchtinlaat, daaronder een blank stuk waar de nummerplaat moet huizen, daaronder een iets naar voor uitstekende stang en helemaal onder nog eens een gestreepte luchtinlaat. Op de motorkap een krachtuitpuiling voor de turbo of compressor. De carosserie is boven de koplampen verhoogd tot aan de raamomlijsting, de lijn van de verhoging trekt helemaal door tot aan de achtersteven.

china_blikken_speelgoed_conv_3

Hier goed te zien. De deur, heel bijzonder voor een stuk blikken speelgoed, ligt iets, het is maar een minnimeter, dieper in het plaatwerk. De dorpel begint net onder de voorlamp, gaat door rechts van de voorste wielkast, doorsnijdt de deur en trekt vlak voor de achterste wielkast schuin omhoog, recht boven de wielkast en vervolgens eigenwijs rechtdoor naar achteren.

china_blikken_speelgoed_conv_4

Het groene lampje en de twee nagels op het kofferdexel hebben bij deze auto gen functie, maar er bestaat ook nog een draadbestuurbare variant van dit model met een dicht dak waar de batterijen in de kofferbak zitten, het lampje brandt bij kracht en de nagels zijn van de voorste batterijaansluiting.

Nu heb ik toevallig zo’n variant in de collectie staan, die komt later nog eens een keer aan bod. De bolling boven de voorlampen in aan de achterkant overgegaan in staartvinnen, het ontwerp van het achterlichtcluster is met al zijn vierkanten zeer bijzonder, de drie tussen de lampen lijken wel uitlaatpoorten van een jetaandrijvingsysteem.

china_blikken_speelgoed_conv_5

Geen batterijvak maar een keurig lege kofferbak, helemaal van blik gemaakt, zelfs de scharnieren zijn van blik.

china_blikken_speelgoed_conv_6

Het MF-nummer staat zoals wel vaker bij convertibles uit periode op de achterkant van de voorbank: MF 191. Het dashboard telt een kleine meter helemaal links, twee grote in het midden en een radio voor de passagier. Het stuurwiel is gemaakt van zacht doorzichtig plastiek en kent een halve middenrim voor de biediening van de hoorn.

china_blikken_speelgoed_conv_7

Een prachtig detail in het zijstuk van de achterbumper, om snelheid te suggereren heeft fabrikant daar enige strepen in bedacht die licht schuin naar beneden wijzen. Aan het zijstuk van de voorpumper zitten zij ook, maar veel minder diep en wijzen bovendien recht naar achteren.

china_blikken_speelgoed_conv_8

De velgen zijn ware aerodynamische schoonstukken, spiegelglad blik met een iets hogere rand langs de band, het vlak loopt omlaag tot een kleine schroef in het midden. De banden zijn gemaakt van hard rubber.

china_blikken_speelgoed_conv_9

Voor de voorruit de luchtinlaat van de interieurkoeling. Nu lijkt dat overdreven maar bij een echte convertible kan het dak natuurlijk ook dicht. De deurgreep is van verchroomd blik gemaakt en voelt daardoor anders dan al het andere blik, meer solide, iets zwaarder. De bestuurder lijkt mij een vrouw, heur haar hangt lang in haar nek en ze is steviger bebouwd dan het figuurtje naast dat dan de man wel moet wezen.

De kleurstelling van het interieur is erg hip voor een auto uit periode, da’s eind jaren ’70, daar schonken fabrikanten normaliter zo veel aandacht niet aan. Het raam is gemaakt van doorzichtig hard plastiek, het materiaal waar de mensjes uit zijn gemaakt is mij een mysterie. Bij tikken klinken zij als blik maar dan net iets doffer, toch zag ik nooit eerder zulke kleine vormpjes van blik, denkelijk is het een mengvorm met plastiek.

china_blikken_speelgoed_conv_91

De convertible is 31 centimeter lang, 12 breed en van vloer tot bovenkant raamomlijsting 9 centimeter hoog. Van boven ook goed te zien het enorme verschil in postuur tussen het vrouwtje onder en het mannetje boven. Zij de dixte en aan het wiel, denkelijk de broek aan thuis.

china_blikken_speelgoed_conv_92

Tussen de voorielen het vliegwiel van de frictie aandrijving. Frictie werkt als omgekeerde opwind, in plaats van de auto een aantal keren naar achter te trekken en dan los te laten dust speler de auto een aantal keer naar voren en laat los. De voordelen zijn duidelijk, doordat de assen niet van draairichting hoeven te veranderen is het vermogen bij loslaten direct volledig beschikbaar. De aandrijving van de convertible werk nog perfect, net nog voor het schrijven van dit verhaal reed zij gillen van vreugde over de vloer.

Frictie-aangedreven auto’s uit China uit periode waren namenlijk voorzien van een extra vliegwieltje dat een zeer kenmerkend duister huilend geluid produceerde, zo ook deze. Aan het geluid is meteen te horen hoe de aandrijving de tand des tijds heeft overleefd, na jaren verzamelen heb ik nog maar ene draai aan het wiel nodig voor een oordeel.

china_blikken_speelgoed_conv_93

Wel Beste Lezer dit is weer het einde van dit verhaal, in mijn dromen scheurt de auto op topsnelheid over uitdagende wegen aan de kust bij Sanya bij zonsondergang, maar wel met mij aan het roer en een piepdun vrouwtje gewillig op de passagiers.

Binnenkort weer een stuk oud Chinees speelgoed besproken.

Reageer op dit bericht