China Oud Speelgoed: Police Car II

Gepubliceerd op donderdag 24 september 2009 door Tycho

china_tin_car_1

Vandaag in China Oud Speelgoed deze prachtige oranje-witte politie auto. Het is de tweede klabakkenbak uit de serie en zeker niet de laatste, ik heb er nog zo’n tiental staan. De auto is behoorlijk geraakt door de tijd maar verdient een plek door het zeer bijzondere ontwerp. Het is er een zoals ik nooit eerder zag waar de ontwerper werkelijk zijn fantasie de vrije loopt heeft kunnen laten. Art Deco komt tot het hoofd, futurisme, vroege pop art misschien, het cartoonisme ook. Het allermooiste detail zit aan de achterkant en daarover ver beneden meer, nu eerst recht van voor.

china_tin_car_2

De grille bestaat uit drie delen boven mekander die via de lijnen rond toch een vloeiend in elkaar overlopend geheel vormen. De grille steekt in het midden een drietal milimeter naar voren en zit van onder dicht op de even vergrote bumperpartij die zich rond de voorkant krult en met een scherpe boog ook de zijkant bewaakt. Veel chroom aan de voorkant, ik lijk! Ook de koplampen zijn ware kunststukjes, net als de grille bestaan zij uit drie delen met een t-splitsing in het midden. De kleine gele en rode lampjes in het bovenste gedeelte werkten echt op de frictie-aandrijving maar door de genadeloze tand van de tijd draait de achter as niet meer.

china_tin_car_3

Van het logo heeft ontwerper vermoedelijk nachten wakker gelegen tot hij het op een dag plots had: oneven lijnen links en rechts. Ze suggeren snelheid en dynamiek, of ook een leven waar niets zeker is, zoals menig echt agent zijn dagen zal benoemen. Het logo zelf telt drie kleuren, oranje wit en blauw, en de letters schrijven P.D., Police Department.

Het zwaailicht werkte ook op de frictieaandrijving via het bij oude speelgoedauto’s bekende vonkensysteem. De sirene en de twee secundaire zwaailichten zijn op de auto getekend, kennelijk had de fabriek geen geld om daar plastieken te bouwen.

Toch heeft dat ontwerper niet weerhouden om vooral van de toeter weer een meesterwerk te maken, het geluid kwam uit 21 kleine gaten en de toeter zat met een horizontale klem vast aan het koetswerk. Ontwerper gunde zich een grapje met het perspectief, gelukkig maar, anders had hij zijn gaten niet kunnen maken.

china_tin_car_4

In het logo van zijn staat ‘P.C.’, dit betekent ‘Police Constable’, over het algemeen een agent hoger in rang dan de gewone diender. In sommige landen echter heet iedere agent ‘constable’ maar waarom voor iedere agent een auto ontwerpen? De auto is vermoedelijk als een soort commandantvehikel bedoeld.

De strip over de hele zijkant is weer een voorbeeld van de brilliantedromen van ontwerper. Tussen de twee lijnen wijk het plaatwerk namenlijk een millimeter naar binnen wat weer snelheid moet suggereren en het lukt: de auto staat nu naast me op mijn bureau en ik heb steeds get gevoel dat hij over de rand wil rijden.

china_tin_car_5

De handgreep zit aan de voorkant van de deur, de wagen heeft dus zelfmoorddeuren die van voor naar achter open gaan. Maakt zin, de constable in zo sneller buiten om een leven te redden maar als dekking voor een criminele kogelregen is een zelfmoorddeur natuurlijk waardeloos.

De achtspaaks velgen steken in het midden viertal millimeter uit, de banden zijn van hard plastic en niet van rubber hetgeen opnieuw duidt op een geldprobleem van de fabrikant.

De voorwielen raken de grond niet wat normaliter een ‘stop and go’-syteem betekent. Echter, de auto heeft geen stop and go systeem want er is geen aandrijving. Later, kom ik hier op terug.

china_tin_car_6

Voor het achterdek bedacht ontwerper eigentijdse vinnen, de witte kofferklep steekt twee millimeter boven het dek uit. Van het midden van de kofferklep tot beneden bij de bumper steekt het plaatwerk net als bij de grille naar voor een millimeter, geen drie, naar achter.

china_tin_car_7

De bumper is getooid met een ovalen ronding in het midden en een scherpe krul, net als voor, richting de zijkant. De ‘ingedeukte’ strip aan de zijkant is hier goed te zien. Het plaatwerk boven het achterwiel bedekt het bovenste gedeelte van de band wat draagt aan het futuristische karakter van de auto. Het stuk van het verzet, waar ik hemelaal voven al over schreef, is in deze plaat voor eerst goed te bewonderen: het rechter achterlicht. Het linker is, dank de tijd maar, beschadigd.

china_tin_car_8

Zelfs met het ME-nummer, 862, heeft ontwerper zich uitgelaten: een sub-gespiegelde zeshoek in het grijs met twee lichte bruinen randen rond. Ontwerper liet zich werkelijk geen kans te grazen om iets moois van de auto te maken, als deze meer ontwerpen maakte begrijp ik de geldnood van fabriek, toch verdient de directeur alle respect mogelijk daar hij dit genie zijn gang liet gaan. Nu, nu dan!, naar het rechter achterlicht.

china_tin_car_9

Eigenlijk zou ik hier geen woord moeten schrijven en het beeld zijn ding laten doen maar ik kan het niet laten, een enkel woord eerst: hemels. Het achterlicht is gemaakt van plastic en krult als de bumper om de hoek van het plaatwerk heen. Dit moet toch voor de fabrikant helemaal niet makkelijk te maken zijn geweest! De lamp telt 9 groeven van ieder een halve millimeter wijd en de lijnen boven, en ook onderaan de lamp, steken een milimeter uit. Aan de linkerkant loopt de lamp spits af naar het midden en eindigt uiteindelijk een halve centimeter voor de middensectie van de achterkant waar het ME-nummer asymetrisch staat.

Prachtig en schitterend mooi, ik heb echt eens op een late avond onder fel lamplicht uren naar deze lamconstructie gekeken en nu ik dit schrijf met de auto zo dichtbij raak ik weer in verre vervoering. De auto stampt vermoedelijk uit begin jaren zeventig dus wie weet leeft ontwerper nog, na alles, ik ben van ’75 en leef ook nog steeds. Ik hoop de man ooit eens op te sporen om Hem een hand te geven. En dan naar de bar natuurlijk, bezopen over auto’s praten, niets immers in leuker dan dat en dan met een vakman!

china_tin_car_91

Van boven voor de vinnen, de vinnen ook voor, de lijn naast de vinnen voor en weer een verhoging in de eigenlijke motorkap. Voor nog de oranje droehoek die eigenwijs steekt naar het woord ‘police’. Net te zien van voor de uitgeklopte wielkasten en het rode lampje van de koplampen. Dat vergat ik net te vertellen, de rode lampjes steken verder naar voren dan de gele.

china_tin_car_92

Nu bij deze laatste plaat naar het Grote Mysterie van de Police Car. Het zwenkwiel net achter de voorwielen zorgt dat deze los van het asfalt staan. Het zwenkwiel duidt ook op een ‘stop and go’-systeem. Zo’n systeem zorgt voor een eindeloze rit als de auto ergens tegenaan botst. Botst hij bijvoorbeeld tegen een tafelpoot dan zwenkt het wiel een andere kant op waardoor de wagen verder rijdt. Voor een stop and go systeem is echter aandrijving nodig. Bij alle oude Chinese auto’s met zo’ns syteem die ik in mijn collectie heb komt de aandrijving van een electrisch batterij-systeem.

Deze auto heeft geen electrisch batterijsysteem maar alleen frictie-aandrijving. Frictie werkt als een omgedraaide opwindmotor: in plaats van de auto een aantal keer naar achter te trekken en dan los te laten dient speler de auto een aantal keer naar voren te duwen, en los te laten. Nu werkt dat over het algemeen prima maar de combinatie van frictie en stop and go is toch een vreemde, speler weet de auto waarschijnlijk net genoeg op te winden voor een enkele stop and go actie terwijl de bedoeling van stop and go juist is dat de auto uren botst en verder rijdt tot de batterijen leeg zijn.

Vele vragen spoken door mijn hoofd. Had deze auto een unieke frictie-aandrijving waardoor hij langer kon blijven rijden en zo meer stop and go’s kon maken? Die vraag kan ik niet beantwoorden want de achteras draait niet meer. Zit er ergens een verborgen krachtbron in de auto? Er is geen batterijvak maar hij voelt zwaar en dat zou dus kunnen. Wie weet had ontwerper een ren-uit batterij bedacht die na zo een jaar vanzelf leeg gelopen was. In dat geval dacht hij kennelijk niet dat zijn creatie ooit 2009 halen zou.

En daar ja had de man een punt: het is de enige ooit die ik ooit zag, en verdere vragen daar, ik ben nog steeds zielsgelukkig met mijn ME 862, in de collectie sinds 2004 en gevonden op een toen mistig Panjiayuan. Einde nu van dit verhaal, ik ga op de bank liggen met een bier in mijn hand en de auto op mijn buik.

Binnenkort weer een stuk oud speelgoed uit China.


Reageer op dit bericht