China Oud Speelgoed: Shanghai 760

Gepubliceerd op zondag 22 november 2009 door Tycho

china_tin_car_1

Welkom Beste Lezer bij weer en zeer Grondige Bespreking van een stuk oud Chinees speelgoed. Vandaag opnieuw een pronkstuk uit mijn collectie: een draadbestuurbaar model van een Shanghai 760. Dit model kwam precies twee dagen her bij mij binnen in Peking, ik vond het via het internet in Bulgarije.

Omdat verkoper de Shanghai voor verscheping keurig had opgepoetst besloot ik eens luit te wezen en plaatte de auto rouw uit zijn schoenendoos. Het is ook wel een hele schone en dit type zag ik nooit ergens eerder. Welkom Blikken Shanghai 760 in mijn collectie, jouw nieuwe thuis voor hopelijk nog vele lange mooie jaren.

Nu wil het toeval dat ik kort her een stuk schreef over een hedendaags model van de Shanghai 760. Toen deed ik voor verhaal diepgravend onderzoek naar de oorsprong van die auto en dardoor kan ik nu weer even lui, stuk kopie-plak:

“De Shanghai Automotive Industry Corporation, (上海汽车工业 总 公司, Shanghai Qiche Gongye Zonggongsi) werd opgericht in 1958 en de eersteling was, met enige hikken, deze prachtige Shanghai 760. Tot 1964 heette de auto simpelweg ‘Phoenix’, pas toen ging men de modernere naam SH760 gebruiken, maar zoals het met zoveel van dergelijke dingen gaat: de Phoenix-naam bleef nog jaren in gebruik.”

Twee plaat van de echte, ook kopie-plak:

china_tin_car_96

china_tin_car_97china_tin_car_3

Dat gedaan, nu het model. Zoals meer modellen uit periode, de jaren ’70, kent ook deze Shanghai een twee-toon carosserie met een wit dak en wijnrode koets. Aan het kleine wiel achter de viirwielen blijkt de aanwezigheid van een stop ’n go-systeem. Licht eigenaardig gezien de draadcontrole, misschien wilde fabrikant te fanatieke spelers tegen zichzelf beschermen.

china_tin_car_4

Hoe ook, het heeft de auto goed gedaan. Her en der zijn slechts kleine schadeplekken door spelen te ontdekken. Van roest heeft de wagen in het geheel geen weet en alle lampen zitten keurig op hun plaats. De chroomlijnen op de zijkant zien als net geproduceerd.

china_tin_car_2

De voorkant, altijd de risicoplek bij speelautomobielen, oogt nagenoeg perfect. Dit ondanks het stop ’n go-systeem want bedenk wel: stop ’n go werkt pas na de auto ergens tegenaan geknald is, kennelijk was speler een heel voorzichtige. De koplampen en richtingaanwijzers branden bij rijden, voor de aanwijzers heeft fabrikant zich enige artistieke vrijheid veroorloofd, in echt waren die wit.

china_tin_car_5

Ook het chroom rond de ramen en voor en achter glimt als moeilijk voorstelbaar van nooit tevoren. De eveneens chromen wielkappen zijn een heel klein beetje verduisterd door de tijden, dit heeft denkelijk met het iets dunnere materiaal van doen.

china_tin_car_6

De draad van de draadbesturing bestaat uit vier draden. Een voor voor, achter, links en rechts. Op de besturing kom ik later nog eens terug. Meestal kiest de draad een middenpositie voor het binnendringen, bij deze auto gaat hij echter over links. De achterlampen branden bij rijden, de kleur is nu goed hoewel de omlijsting eigenlijk verchroomd had moeten wezen, fabrikant heeft hier een goedkopere oplossing gekozen.

china_tin_car_7

Meestal verklap in het ME-nummer pas aan het einde van het verhaal maar fabrikant laat mij door het op het nummerbord te kwakken weinig keus: ME 746. Onder de bumper aan de bodemplaat, iets rechts van het midden, het wiel voor de aandrijving van de achteras.

china_tin_car_8

De eigenlijke positie van het ME-nummer op de hoedenplank. Made in China, 471 ME 746. De meeste auto’s hebben alleen een ME-nummer zonder serie voor. Ik weet niet waar de extra nummers op duiden, het zou bijvoorbeeld een fabriexherkenning kunnen zijn.

china_tin_car_9

Het stuur is van plastiek en beeldt schoon de middelste circel voor de hoorn. Links van het stuur twee ronde meters, in het midden een grote snelheidsmeter met daaronder twee ronde meters, rechts een rooster met daaronder een aantal ronde knoppen. Fabrikant dacht hier vermoedelijk aan de bediening van het verwarmingssysteem. Goud is de basiskleur, de vloermatten, natuurlijk op hoogte, zijn blauw en de stoelen knalrood met zwarte strepen.

china_tin_car_91

Op het witte dak, altijd kwetsbaar, enige kleine oneffenheden maar de lak is nog perfect in orde en geen graadje verkleurd. Mooit uit de lucht bekeken de ronde stukken links en rechts aan de achterbumper die groter zijn dan van voor, precies zoals dat bij de echte 760 het geval was.

china_tin_car_92

Achter de vooras het stop ’n go-wiel, tussen de achterwielen is nog net, de plaat is iets duister, het aandrijfwiel te zien. De bodem is gemaakt van een soort plastiek-blik mengsel, bij kloppen klinkt het bijna als blik maar op zicht en met name bij voelen, veel minder koel, is het toch anders.

china_tin_car_93

De afstandbedieing is op de knoppen nahelemaal van blik en is er minder goed aan toe dan de auto zelf. Rond de vier knoppen en eigenlijk over het hele witte bovenstuk is roest te zien. De roest echter komt niet van het blik maar van de stalen nagels naast de knoppen waarmee het bovenstuk aan de batterijbehuizing is vast gemaakt.

china_tin_car_94

De bagels hier duidelijk te zien rond het printplaatje dat ook van metaal werd gemaakt en zwaar verroest is. Toch werkt de auto nog perfect, vooral dankzij de soldeerpunten die ondanks alle jaren de vier draden op hun plaats zijn blijven houden. Fabrikant gebruikte denkelijk hele sterke soldeer, misschien geleend van een vliegtuigenfabriek nabuur.

china_tin_car_95

Beste Lezer, dit verhaal is alweer afgelopen. De Shanghai 760 gaat op weg naar zijn plek op een plank. Nu moet ik bekennen dat ik nog geen plek voor de nieuweling gevonden heb, ik ren de ruimte in mijn hok met al die oude schoonheid schitterend.

Binnenkort een nieuw oud stuk Chinees speelgoed.

Een reactie op “China Oud Speelgoed: Shanghai 760”

  1. Peter Bakker:

    Beste Verzamelaar, geweldige voertuigen, ik ben zelf ook verzamelaar en heb enkele Chinese voertuigen in mijn collectie. Ik weet vrijwel zeker dat ik deze aan u heb verkocht, ik ben ook een Nederlander in den vreemde (Bulgarije) en heb deze uw kant op gestuurd. Ik ben blij dat hij goed is aangekomen!

Reageer op dit bericht