Politie China sloopt Busjes

Gepubliceerd op zondag 24 januari 2010 door Tycho

minibus_china_5

Politie in Liaocheng in de provincie Sichuan gaf het startsein voor de sloop van meer dan duizend minibussen, de bussen zijn van de straat gehaald omdat zij het millieu te veel vervuilen. Dit type bus is in de grootste steden vrijwel uitgestorven maar vervoert nog steeds bijkans het hele platteland.

Toch ook in die gebieden denkt men nu wat meer in’t groen en de gemeente Liaocheng besloot dat het afgelopen moest zijn met alle EuroII voertuigen (China heeft de Europese millieustandaarden overgenomen).EuroIII is nu het minste en zo werd een hele vloot busjes in een klap verboden. In China is het namenlijk niet zo dat vervuilende busjes na een nieuwe wet mogen blijven rijden, neen, de wet haalt ze van de weg. Om te voorkomen dat ze terugkeren moeten ze helemaal kapot.

De politieman gaf een paar eerste klappen en het feest kon beginnen.

minibus_china_4

Autosloperijen met een pers zoals in Nederland bestaan niet in China, mensen genoeg dus de sloop gaat met de hand. Alle onderdelen die los te schroeven waren zijn al van de busjes afgehaald, wat nu nog rest in het karkas.

minibus_china_3

In Beijing gebeurde vijf jaar her iets dergelijx, toen waren door een nieuwe milleuwet plots meer dan 10.000 Xiali taxi’s, in de volxmond ‘Xiali’, verboden en ook die verdwenen in minder dan een week allemaal van de weg. De meesten werden gesloopt maar sommigen vonden hun weg naar de provincie Hebei die rond Beijing ligt want daar waren de millieuwetten minder streng.

minibus_china_6

De eerste maanden na de nieuwe wet was het heel lastig een taxi te krijgen, de gemeente Beijing gaf de fabriek van Beijing-Hyundai (een joint venture tussen Beijing Automotive en Hyundai uit Zuid Korea) opdracht om 24/7 Sonata’s te draaien om de Xialivloot te vervangen.

minibus_china_7

Dat deed men maar de auto’s waren zo slecht dat ze vaker naast dan op de weg stonden. Het werd een heel schandaal waar koppen rolden en uiteindelijk werden bijna alle Sonata’s vervangen door Elantra’s uit dezelfde fabriek die het tot de dag van vandaag redelijk volhouden.

minibus_china_8

Dit type bus biedt plaats aan zo’n 24 personen maar chauffeurs zien dat als een minimum in plaats van een maximun. Tot het dubbele gaat er in met bagage, kinderen en de rest van de beestenboel. Beestenboel letterlijk; manden vol kippen, hele varkens (levende en dooie), ganzen en supervette eenden, alles mag mee en wat er echt niet in kan gaat op het dak.

minibus_china_91

De bussen in Liaocheng worden opgevolgd door exemplaren die op aardgas rijden, vaarwel oh jij romatische dieselgeur van verre reizen. Aardgas riekt nauwelijx en geeft maar een saai geluid. Nu vlug weer eens op pad voor het overal afgelopen is met diesel, het gaat zo nog gebeuren ook.

minibus_china_93

Comments are closed.