Sprite Drinkers Vergiftigd met Kwik in China

Gepubliceerd op woensdag 3 februari 2010 door Tycho

sprite_china_1

De dertienjarige Wang Haoyong (links) uit Beijing kreeg last van hoofdpijn en duizeligheid na het drinken van een blikje Sprite. Zijn vader Wang Yijun (rechts) bracht de kleine naar het hospitaal waar bleek dat hij vergiftigd was met kwik. De maximaal veilige hoeveelheid voor mensendieren is 2.5 procent ng/ml, Haoyong’s bloed bleek 3.6 procent ng/ml. Op röntgenplaten waren kleine stukjes kwik te zien en die doken ook op in het Spriteblik.

Op 7 november werd de 21-jarige Ma Sai opgenomen in een ander ziekenhuis met vergelijkbare verschijnselen, ook bij hem bleek een kwikvergiftiging en hij had een blikje Sprite gedronken. Volgens een woordvoerder van Coca-Cola Beijing Company, Coca Cola is de eigenaar van het merk Sprite, kan het kwik niet van de fabrikant komen omdat er in het hele produktieproces geen druppel kwik voorkomt. De families van de slachtoffers beweren dat de kwik wel uit de fabriek moet komen omdat de blikken helemaal dicht waren toen ze werden gekocht.

De politie en de voedselinspectie hebben een onderzoek ingesteld, Sprite is voorlopig nog gewoon te koop in winkels en restaurants.

Reageer op dit bericht