Bezoek aan een oude Politiezijspanmotorfiets in Beijing
Gepubliceerd op woensdag 29 december 2010 door Tycho
Bij mij in buurt staat een oude verlaten politiezijspanmotorfiets. Millioenen keren fietste en autode ik langs, toch nooit gestopt, dluk dluk dluk. Die dag maakte ik een uur vrij voor een uitgebreid bezoek. Zie links van het voorwiel op grond.
Een echte politiepet in het vuil en gebladerte. De Beijing-politie maakt geen gebruik meer van zijspanmotorfietsen, de laatste verdwenen zo rond vijf jaar her. De politie is overgestapt in automobielen en kleine elektrieke vehikels voor de millieu, teeg rijden agenten ook weer op de pedaalfiets. De zijspanmotorfietsen verdwenen naar de sloop, behalve deze ene, staat bij een hek op een steenworp van mijn thuis.
Een blik op het blok. 22kw uit 750 cc, geen klein aapje, deze politiezijspanmotorfiets.
Daar leren wij het type; een XJ7508-2A.
Een blik op de buurt. Rechtdoor richting het Workers Gynasium, rechtsaf richting wat steegjes, links ook, achteruit richting het Dongzhimen bus station. De motor draagt tot drie agenten, het zijspan nog eens twee.
De XJ7508-2A heeft een enkele vierkante koplamp. Latere modellen kregen een dubbele vierkante koplamp. Links twee tafeltjes bovenop mekaar. Het busje rechtsboven rijdt niet meer, het dient als thuis voor de uitbaters van een tijdschriften-cigarenzaakje.
Daar leren wij het merk; een Xiangjiang, Chinees: 湘江. Samen met het eerder geleerde op plaat vier zien wij nu het totalieter plaatje: een Xiangjiang XJ7508-2A. Chinees: 湘江 XJ7508-2A. De naam is naar een rivier in de provincie Hunan en dat is ook de thuisbasis van het merk. De blauwe karakters op de voorruit schrijven 城管执法, Chengguan Zhifa, best vertaald als ‘stads management’.
Deze dienst valt onder de politie en is verantwoordelijk voor kleinschalige wetshandhaving, zoals het verwijderen van illegaal gebouwde eetkramen, fout gehangen waslijnen, fout geparkeerde wagentjes, enzovoort enzovoort.
De chengguan zoals zij in de volxmond heten zijn buitgewoon onpopulair, gehaat zelfs, zeker bij de ‘ondernemende’ ritselChinezen, en bijna alle Chinezen ondernemend ritselend van al en nog.
Beste Lezer, even zwaaien naar het zwaailicht. Blauw en rood, sirene in het midden.
Het zijspan dient als vuilnisvaatje voor de buurt. Ik zag oude vieze doeken en lappen, lege flessen, lege plastieken zakken, lege papieren zakken en allerlei gebladerte. De bezem leek geen afval, denkelijk gebruikt een straatveger de zijspanmotorfiets als opslagplaats.
Links voorin het zijspan onder de canopie het communicatie apparaat voor contact met het hoofdkwartier en collega’s. Zie het lege papieren zakje van 7-11, er zit zo’n zaakje op geen twintig meter van de zijspanmotorfiets.
De snelheidsmeter verraadde een top van 160 kaëm per uur, toerenteller tot 7000rpm. Grote motor = lage toeren, toch is 7000 wel erg mager. Kilometerstand op een trieste, trieste 8497, een goed onderhouden Xiangjiang moet zeker drie ton aan kunnen!
Als de zijspanmotorfiets zo teeg de zomer daar nog staat sniek ik eens langs met een emmer water, wat borstels en een spons. Lekker een dagje poetsen tot alles weer blinkt. Teeg die tijd een vervolg op dit verhaal.
maandag, 31 december om 21:08
Wil ik wel kopen voor bv 500 euri