China Oud Speelgoed: Convertible II
Gepubliceerd op woensdag 25 augustus 2010 door Tycho
De laatste is al even her, druk druk, nu, welkom Beste Lezer bij een nieuwe bespreking van een oud stuk Chinees speelgoed. Vandaag met een zeer bijzondere convertible, de tweede in de serie, een van de onbetwiste en absolute pronkstukken uit mijn maar groeiende collectie, de laaste telling telde 609 stux verspreid over depots in Cruiquius, jaja in Noord Holland, en hier in Beijing.
De schoonheid beeldt een jaren ’70 Grote Americaan en is vermoedelijk in dezelfde tijd in China gemaakt. Zoals immer bij blikken Chineesjes ontbreekt iedere verwijzing naar merk of jaartal, in de zeventiggers was de Chinese economie nog puur staatsgeleid en was er dus geen nood voor zoiets kapitalistisch als een ‘merk’.
De voorkant is schitterend ontworpen met een grille die zich in het midden terug trekt naar achteren, dubbele gele koplampen en een bumper die zelfs de Americanen in die tijd niet wisten te ontwerpen. Oog ook voor detail, zie de inkepingen links en rechts naast het nummerbord, denkelijk dacht speelgoedontwerper aan luchtinlaten, die zouden in de echte wereld de remmen koelen!
Chinees blikken speelgoed is eiglijk alleen te waarmerken aan hand van de nummers, bestaan MF, ME en MS. Dit is de MF 786. Het nummer is, grappig genoeg, voor verzamelaars belangrijker dan het hele stuk speelgoed zelf. De convertible rust op de plaat op een fles nagellakverwijderaar van mijn vriendin.
De voorzichtige grijs-groene kleur is een bijzondere voor Chinees blikken speelgoed uit periode, rood moest het wezen!, of felblauw!, zwart misschien voor een politiewagen maar nooit eerder grijs. Over bijna de hele zijkant van de wagen loopt een zeer dikke chroomstrip, lijk de Americaanse voorbeelden doch naar goed Chinees gebruik flink aangedikt. Boven het achterwiel net te zien boven de het koetswerk het ‘convertible’ dak. Convertibles uit die tijd hadden eigenlijk altijd een linnen dak, echter niet alle! Een zusje van dit model, ook in mijn collectie, kwam met een hypermodern CC-dak, daarover later meer. Het lange achterdek van deze auto is wel aan dat model te danken… De wielen zijn kunststukjes op zich, in detail:
De velgen zijn handgeschilderd met een ovale rode naaf, zie ook de schitterd bedachte deurkreuk. De grote naden tussen deur en carosserie zijn geen toeval, zie later benee het geweldige geheim van deze auto.
De achterkant kent bescheiden vinnen en twee rode achterlichten, ach toch, in die tijden waren oranje richtingaanwijzers nog niet verplicht, zoveel schoonheid zou vandaag in d’echte wereld toch nier meer gemaakt mogen. Vroeger indeed, was alles beter.
Meer dan genoeg ruimte voor vier, in de bagageruimte passen denkelijk nog wel eens vier man.
Fabriekant en ontwerper in onmin. De chroomranden van de achterlichten komen in aanraking met het chroom van de bumper, dat kan nooit de bedoeling van ontwerper zijn geweest. Het chroom van de bumper loopt op een schitterende manier ook rond het ‘nummerbord’ met daarop weer het heilige nummer: MF 786.
Plaat ziet het enorme achterdek nog eens duidelijk toe.
Op de hoedenplank staat ‘Made in China’. Een blik in het interieur met typische pastel periodekleuren. Groen-ig, geel en zwart-ig. Dashbord ziet een erg groot stuur met correcte toeter-spijl binnen de stuurrand.
Da’s zo bij alle auto’s uit die tijd, later verhuisde de toeter naar het midden van het stuur en in de luchtzaktijd naar kleine toetsen naast het midden. Het dashbord van het model telt twee meters, linksonder en rechtsonder het stuur, handgeschilderd dus hun mening is niet heel duidelijk, maar ik denk snelheid en toeren. In het midden van het dashbord, waar de lijnen iets naar benee gaan, een asbak!
Kom daar nog eens om vandaag, de asbakken zijn piepklein en komen standaard met een niet-roken stikker op het klepje, binnekort is roken in de wagen vermoedlijk verboden. In taxi’s hier in Beijing mag het al niet meer, dat is, tot de derde ring, daarbuiten hoewel nog steeds verboden geeft geen hond.
Over de pastel-groene stoelen een streepsmotief geschilderd, grijze strepen geflankeerd door zwarte lijnen. Heel wat werk in zo’n auto’tje! Zeer kunstig de zwarte lijn die over beide banken loopt, hij begint beneden de voorste bank en is indeed heelmaal doorgeschilderd tot de bodem van de auto, weer een bewijs voor de uitzinnige aandacht voor detail van ontwerper en de bouwer. Zie de vreemd geklapte voorraampjes, die hebben een reden, en die reden bergt meteen het Groot Geheim van dit uniek stuk speelgoed:
Yepyepyep, de deuren kunnen open. Dit is het enige stuk blikken speelgoed in mijn collectie waar dat kan, en bij mijn weten het enige stuk blikken speelgoed ooit gemaakt in China waar dat kan! Beste Lezer, weet U beter, laat het mij vooral weten.
De deuren zijn zeer dik en openen zwaar. De geklapte voorraampjes zijn geklapt zo zij bij openen onder de voorraamstijl langs kunnen komen.
Wel, Beste Lezer, MF 786 staat ondertussen weer veilig op de plank tussen haar blikken vriendjes en vriendinnetjes, voor de platen had ik haar een uurtje opgepoetst, het stof in deze woestijnstad is heus te overwinnen! Binnenkort weer een schoon stuk Chinees speelgoed, geve mij de tijd.
woensdag, 19 september om 22:17
Wel beste, Deze versie met opengaande deuren had ik nog nooit gezien. Ik bezit wel het zustermodel maar het gaat hier wel degelijk over een bestaande amerikaanse auto van de jaren zestig: Oldsmobile ’61 in een of andere uitvoering. Je zult versteld staan bij de gelijkenis. Groetjes Luc
zaterdag, 7 september om 17:03
Hallo, ik heb een ander versie, en ook wel iets meer bespeelde versie, maar goed die van mij is vier deurs, (kunnen niet open), maar wat wel weer grappig is
dat die versie van mij, het dakje met een draaide beweging in de lange koffer ruimte kunt stoppen, vandaar dus ook waarschijnlijk die lange kont, het nummer op het kenteken van deze uitvoering is MF 748
met vrg Kor
donderdag, 9 april om 12:54
Hallo,
na het lezen van de recentie over deze auto moest ik denken
aan een auto die ik zelf heb, namelijk een Ford Thunderbird.
Mf830 en die lijkt best veel op deze. Ook van mijn ford kunnen
de deuren open. Alleen heeft die van mij een vast dak.
Ik heb wel afbeeldingen op Catawiki staan van de Ford Thunderbird.
Groetjes,
Patrick