China Oud Speelgoed: Shanghai SH771 Pick up Truck
Gepubliceerd op zaterdag 28 maart 2009 door Tycho
Vandaag Vers in de serie China Oud Speelgoed deze geheel blikken China-rode Shanghai SH771 Pick up Truck. Schaal is ongeveer 1:18 en hij rijdt op frictie-aandrijving. Een bijzonder zeldzaam beestje, zeker in pick up vorm bijna niet meer te vinden, maar ik heb er een en voor U geplaat.
Het model is gebaseerd op de Shanghai Automotive SH771. Shanghai Automotive, beter bekend als SAIC, maakte tot en met 1991 ook auto’s onder eigen naam. SAIC heeft tegenwoordig joint ventures met onder andere Volkswagen en General Motors en bouwt onder de Roewe-naam oude en nieuwere Rovers, bovendien is SAIC sinds enige tijd ook eigenaar van Nanjing MG.
Maar vroeger, oh toch vroeger!, had men een eigen lijn van luxueuze automobielen. Men had er eigenlijk maar twee, de SH760 Flying Phoenix die van 1958 tot en met 1991 in verschillende versies van de band liep en de SH771 limosine die in 1974 het levenslicht zag en ook in 1991 het licht weer uit zag gaan. Paar platen historie:
Dit was de eerste SH760 uit 1958, ik heb nog een prachtig gelimiteerd 1:24 schaalmodel van deze schoonheid, wellicht later nog eens een verhaal.
In 1974 werd de SH760 vernieuwd en ging officieel door het leven als de SH760A. De auto op de plaat hoort trouwens bij de fameuze Louwman Collectie en staat dus op Hollandse bodem.
In 1986 kreeg de SH760 zijn laatste facelift en heette tot en met het einde in 1991 SH760B, op de plaat het allerlaatste exemplaar, wat toch viert men daar eigenlijk? Een laatste lijkt mij niet leuk, lekker Volkswagen Polo’s bouwen verdikmedeuk, huilen zou ik!
Tegelijkertijd was er nog de SH771-serie, een andere lijn van nog meer op pure luxe gerichte automobielen. Dit kleine plaatje is het enige dat ik heb kunnen vinden, ik weet niet hoeveel er van gebouwd zijn maar in totaal rolden 79,526 700’s de fabriek uit.
De als altijd naamloze speelgoedfabrikant heeft zich een paar kleine wijzigingen veroorloofd, meest opvallend natuurlijk de zeldmoord-deuren want die had de echte niet. Nu terug naar het model…
De randen rond het bed zijn volgens de modelbouwer gemaakt van houten planken, keurig geverft met nerven en spijkertjes tussen de panelen. Het bed zelf is blauw-wit gekleurd, het is mij niet duidelijk wel materiaal de maker daar voor ogen had.
De SH771 heeft lichte roestschade aan de cabine. Dit is opvallend daar het gortdroge klimaat in Peking meestal voor roest behoedt. Het enige grote gevaar in deze stad is stof, het vreet in de lak. Avonden en avonden ben ik bezig om mijn collectie stofvrij te houden, ik gebruik meestal produkten van Mr. Muscle, een Chinees schoonmaakmiddelenmerk. Ze hebben verschillende varianten schoonmaakmiddel, de one voor keukens werkt het beste, goed vet en legt dus een beschermlaag aan.
Lichtelijk leip hier de zelfmoord-deuren in de pick-up truck. Dit heeft van doen met het feit dat de speelgoedfabrikant verschillende versies van de SH771 heeft gebouwd, daarover later meer. Kennelijk was het te duur, of te veel moeite, om de tweede set deuren voor de pick-up weg te werken.
Daar nu boven het wiel ziet U een typisch voorbeeld van stofschade, het is compleet onherstelbaar maar breidt zich door goed schoonhouden gelukkig niet uit, itt roest dat dat wel doet. Roest of Stof? Ik kies toch voor stof.
Het logo lijkt keurig op het aloude Shanghai-logo, heb geen aparte plaat daarvan, U moet mij dus maar op mijn woorden geloven… De dikke chroomstrips zijn iets overdreven, bij het origineel waren dat gewoon lijnen in de motorkap zonder extra accent.
Het registratienummer is MF 151. Al het Chinese speelgoed uit deze periode, ruwweg 1965-1985, kreeg een nummer dat meestal begon met MF, nieuwere speelgoederen kregen ME. Dit was almaal van voor de private onderneming in China kwam, speelgoedfabrieken waren van de overheid en daardoor immer merkloos.
Dichtbij-op van het interieur, typisch jaren 70 stuur met toeterrand en de wijzers zitten in het midden, da’s eigenlijk heel modern. Wat hier mist is het mannetje, deze fabrikant bouwde altijd rubber mannetjes achter het stuur maar in dit exemplaar is dat verdwenen, zijn gat zit er nog wel. Ziet U hier het stof? Daar vecht ik tegen!, ik had de kar nog wel schoongemaakt voor de platen maar een vergroting ziet dat ik daar toch niets van kan. Mr. Muscle gaat er vannacht nog eens overheen. Op de achterrand van de achterbank staat: Made in China 567 en in het karakters nog eens hetzelfde.
Al Drie mijn schone SH771’s naast elaar, links de limosine, midden de cabriolet. In die ziet U het mannetje zitten in Mao-pak gekleed, de limo heeft net zo’n mannetje. Die laatste is er het beste aan toe, bijna als nieuw en de cabrio heeft een paar vlekjes op z’n grijsgroene huid. Die cabrio is totale fantasie van de speelgoedmaker, zo’n kar heeft nooit bestaan. Maar de pick-up?, jawel:
(Foto: Eric van Ingen Schenau, www.chinesecars.net)
Gebaseerd op de SH760A en slechts twee deuren, toch zij bestond! Over mijn twee andere SH771’s wellicht nog eens een verhaal, ik heb 300 blikken Chineesjes dus het kan even duren voor er weer zo eentje komt maar wie oh wie weet de Weg van Woorden.
Hao ba, dit verhaal is hiermee klaar.
maandag, 9 november om 10:07
hallo die Tycho,
woon je nog in Peking? Ik heb zelf ook een blikken autoverzameling evenals mijn vriend Xiaobai in Peking.
De cabriolet is de Shanghai SH761 parade car (of inspection car zoals de Chinezen zeggen). De pickup gebaseerd op deze SH761 heeft daarentegen nooit bestaan (wel de pickup op basis van de SH760A, waarvan de foto, trouwens de foto is van mijn hand…), evenmin als de limousine. Die SH771 limo is kleiner.
Op mijn website staan nu Chinese automusea, daar vind je verscheidene van deze producten terug.